







|
Valachi
Anna
Talán így tűnt el hirtelen
"Az idő lassan elszivárog,
nem lógok a mesék tején,
hörpintek valódi világot,
habzó éggel a tetején."
(József Attila: Ars poetica)
Mese és realitás, illúzió és valóság, felszín és mély, valódi és igaz,
látszat és törvény ellentétpárjai gyakran bukkannak fel József Attila
úgynevezett kései verseiben. A gyermeki énjével eltökélten szembeforduló
költő - traumatikus tapasztalatai és a pszichoanalízis hatására - a
harmincas évek közepén indulatosan elutasít mindent, ami ifjúkori
önmagára - függő mentalitására és pozitív beállítódására - emlékezteti.
A "nem lógok a mesék tején" fölényes és heves tagadása azonban árulkodó
jel: erős érzelmi ellenállás leküzdésére vall, s azt sugallja, hogy a
felnőtté válás elodázhatatlan programja kínzó és veszélyes, már-már az
önvesztéssel egyenértékű feladat a költő számára.
Ha alaposabban szemügyre vesszük az 1937 februárjában keletkezett Ars
poetica idézett strófájának szemléletes metafora-párját, az élet és a
halál - pontosabban a halhatatlanság és a halandóság - egymással
ellentétes fogalomkörére ismerhetünk. A mesét az édes, életben tartó,
immunerősítő anyatej képével szemléltető költő azt sugallja, hogy nem él
már a hiszékeny gyermekek jellegzetes szellemi táplálékával, mert nem
hisz a csodákban, nem ül fel a látszatnak, és leszámolt illúzióival. Ő
már a valóság szimbólumaként megjelenített férfiitalt, a keserű sört
fogyasztja, mely bodor bárányfelhőket idéző habjával a felnőttek
világának kitágult univerzumát, az eget ostromló földi eszmék mámorító
tágasságát hivatott költői kép formájában szemléltetni.
József Attila egyedi és egyetemes költészetének titka viszont éppen az,
hogy felnőttként is gyermek módjára gondolkodott. Az is igaz, hogy
képtelen volt tartósan a szómágiával nyomatékosított állítás szellemében
élni, mert sorsát szinte születésétől fogva a mese szabályai szerint
alakította. Apai magatartásminta híján nem is történhetett ez másképp.
A csupa nő által nevelt, agyondédelgetett legkisebb fiúnak ugyanis csak
minimális esélye volt arra, hogy belérögzült gyermeki szokásaival és
reflexeivel fölhagyva, idejében hasonuljon egy általa kiszemelt
apafigurához. Ilyen ember nem akadt a közelében - illetve túlságosan sok
volt belőlük: a költő minden, nálánál idősebb férfiban - különösen, ha
az illetőnek családja is volt - pótapát keresett. Később a költészetben
próbált gondviselő Mestereket és mecénásokat találni. A Szépség
koldusához előszót írt Juhász Gyula éppúgy nem volt alkalmas erre a
szerepre, mint a Nyugat első nemzedékének többi nagy költője. A
mindenséget versbe szedni vágyó Babits Mihályt - József Attila egyenes
ági költészeti rokonát - viszont maga az ifjú poéta riasztotta el
magától provokatív szándékú, megsemmisítő "tárgyi kritikai
tanulmányával", melyet Babits Az Istenek halnak, az ember él című
kötetéről írt 1930 januárjában A Toll hasábjain, sőt különlenyomatban is
közreadott.
Talán ez az a kiszögellési pont az életműben, ahonnan érzékletesen
fölmérhetők az önveszélyessé váló gyermeki attitűd jellegzetességei.
Vajon miért követte el a 25 esztendős, három kötetes költő ezt a
szellemi öngyilkossággal felérő támadást az ellen, akihez költészeti
eszményeiben leginkább hasonlított? Nyilván azért, mert nem volt
veszélyérzete: nem fogta föl, mi mindent idéz a fejére meggondolatlan
lépésével. Életösztöne mintha kihunyt volna, annyira hatalmába kerítette
a legnagyobb élő irodalmi tekintély - "Góliát" - elleni "dávidi" csíny
izgalma. Úgy viselkedett, mint egy mesehős, aki nem hagyja magát
eltántorítani a fejébe vett bizarr erőpróba ötletétől, hogy
bebizonyíthassa rettenthetetlen bátorságát.
Ennek az énközpontú, a külvilág csodálatára igényt tartó, telhetetlen és
agresszív szeretet-sóvár mentalitásnak a gyökerei József Attila
kisgyermekkori élményeiből táplálkoztak. A fiúcska már világra jövetele
óta kivételes személyiségnek érezhette magát, hiszen a családi legenda
szerint jósálom jelezte érkezését: apjának, aki régóta vágyott fiú
utódra, egy ősz öregember azt jövendölte születése előtt, hogy fia nagy
ember lesz, ezért kereszteljék Attilának. Feltételezhető, hogy az első
években valóban trónörökösnek kijáró megkülönböztetett szeretettel
vették körül a bűbájos kisfiút családtagjai: a Mama, a két nővér, Jolán
és Etus, de legfőképp az apja. Ám amikor a hűtlen József Áron egyik
napról a másikra eltűnt az életükből, sorsára hagyva a feleségét három
gyermekével, a kicsik képzeletjáték segítségével igyekeztek
helyreállítani megrendült biztonságérzetüket. A családfő hiányát
bizonyíthatatlan, de jól hangzó és hihető legendával magyarázták: apjuk
Amerikába hajózott, az Ígéret Földjére, szerencsét próbálni, és egyszer
majd dúsgazdagon hazajön a családjához. Addig azonban rengeteg próbát
kell kiállniuk az itthonmaradóknak.
A mese dramaturgiája szerint minden hiány megszüntethető a fantázia
segítségével, a vágy elérhetetlen tárgyai pedig analóg behelyettesítések
révén pótolhatók. Az apa így vált mindenütt jelenlevő, de rejtőzködő
istenalakká, akiről maradt ugyan néhány fénykép, de elrejtve a Mama
személyes holmija közé. Ott volt, mégsem lehetett látni. Hogyne lehetett
volna akkor elképzelni mindazt, amit sose láthattak, de annyit hallottak
róla: például a hétfejű sárkányt, a vasorrú bábát vagy az elátkozott
varázslónőt?
Utóbbinak személyes modellje is akadt a József gyerekek környezetében.
Az öccsénél hat évvel idősebb Jolán - a későbbi írónő - a fivére
életéről szóló könyvében fölidézi, hogy apjuk eltűnése után anyjuk
megbetegedett, majd 1909 elején egy vajákos asszonynál kapott munkát és
szállást. A házi boszorkány hűtlen szerelmesek visszabájolásával is
foglalkozott, és a férjét hiába váró, kétségbeesett Mama is reménykedve
asszisztált kenyéradójának a mágikus szeánszokon. A félelmetes
szertartásoknak természetesen a gyerekek is tanúi voltak, ezért talán
nem túlzás arra következtetni, hogy az irracionális világban való hit és
a csodaváró attitűd - anyjuk közvetítésével - valamennyiükre jellemző
volt.
József Attila négyéves lehetett, amikor - a varázslónő lakásában átélt
izgalmak hatására - a testvérek véd- és dacszövetséget kötöttek. Egy
lépést sem tettek egymás nélkül. Jolán esténként vadromantikus
történeteket olvasott a szállásadónő füzetes regényeiből, és a távoli
tájakat, különös embereket megidéző felnőttmesék hallatán a kicsik
képzeletvilága is kitágult. Unalmassá vált számukra a hétköznapi
valóság, elkerülték a házbeli gyerekeket, és csak ebben a külön
bejáratú, elvarázsolt világban érezték jól magukat. Jolán szemléletesen
ábrázolta a három testvér közös szellemi élményeit: "Tudtuk - és csak mi
tudtuk -, hogy a közönséges világ mögött van egy másik is; ebben az
emberek, állatok, tárgyak szerepe és egymáshoz való kapcsolatuk egészen
más; új neveket találtunk hát a számukra. Mi hárman püngrücök voltunk,
de új, másoknak érthetetlen szavakkal jelöltük a kutyák, széklábak,
tányérok, rongyok meg egyéb holmik csak általunk ismert másik lényét is.
Nyakig merültünk a titkokba, a mi titkainkba. Jó érzés volt, s talán ez
tette elviselhetővé azt az állandó félelmet, amit Mészárosné kísérteties
tevékenysége keltett bennünk."
Jolán, a rangidős nővér kistestvérei szellemi táplálásáról is
gondoskodott. A betegeskedő Mama mellett a nyomor legmélyebb bugyraiban
is megmerítkező gyerekeknek nagy szükségük volt az életben tartó hitre.
Csak "a mesék tején" élve tudták lelkileg elviselni az éhezést, a
depresszióssá vált Mama szeretetének hiányát és az elhagyatottságot.
Önerősítő magánmitológiájuk napról napra új fejezetekkel bővült. Az apa
eltűnésének meséjét a három árva szerencsésen végződő próbatételeinek
történetei követték. Jolán közvetítésével egész majdani életüket a
csodás beteljesülések jegyében képzelték el. Ha nagyon el voltak
keseredve, a Jolán által kiötölt, hármukra méretezett alapmeséből
merítettek erőt: ennek csak a befejezése ismeretes Szántó Judit
visszaemlékezéséből, de ez a mese lényege: eszerint a - nyilván nagy
bajból menekülő - József testvérek Istenke köténykéjébe hullottak, ezért
bármilyen veszélyes helyzetből szerencsésen megmenekülhetnek. Az égi
védettség hite pedig mindhármuknak erőt adott.
Öcsöd új fejezet volt a Mama közelségét hiába sóvárgó ötéves József
Attila számára, aki apjához hasonlóan "eltűnt", ezért a már halottnak
hitt anyát igyekezett képzeletben minél többször maga elé varázsolni.
Amikor Pőcze Borbála egy év múlva hús-vér valójában is megjelent a
nevelőszülők házában, a gyerek a "feltámadás" - majd távozásakor az
ismételt gyász - fölzaklató élményét is megtapasztalta. Hatéves korában,
amikor iskolába került, hamar megtanult írni, olvasni - és gyerekjátékok
híján az anyanyelvével kezdett játszani. Volt elég ideje arra, hogy a
kimondott szót érzékletes képekbe öltöztetve, testetlen, de érzékletes
formában megjelenítse a szavakba foglalt hiányt. A semmiből való
szellemi teremtés varázslatos lehetősége vezette el a költészethez.
Amikor Öcsöd után a Ferencvárosban végre ismét együtt élt a csonka
család - a Mama és három gyermeke -, új varázslat kerítette őket
hatalmába. Jolán révén valamennyien a Világ és a Haller moziban kaptak
munkát, s így lehetőségük adódott rá, hogy két éven keresztül estéről
estére magukba fényképezzék és érzelmileg átéljék a tízes évek
némafilmjeit, a kacagtató burleszkektől a könnyes melodrámákig. "Soha
nem lankadó érdeklődéssel néztük az óránként megismétlődő műsort - írta
erről az időszakról a család krónikása, József Jolán. - Jóról és
rosszról nem gondolkoztunk, de az előttünk szakadatlanul lepergő híg
mesék tanulságai megrögződtek bennünk: a jó elnyeri jutalmát, a rossz
pedig büntetését. Mindennap szemtanúi voltunk a bajtól szorongatott,
veszedelemnek kitett, minden megpróbáltatással sújtott, meghajszolt
emberek történetének, akik végül kievickéltek a szörnyűségekből és
boldogan éltek, amíg meg nem haltak."
Csoda-e, hogy valamennyien a lehetetlen valóra váltásával kecsegtető
mesék alapján képzelték el majdani boldogulásukat, és - megint csak
Jolán mintájára - az irrealitást valószínűsítve dolgozták ki
önérvényesítő életstratégiájukat is?
Jolán házassága dr. Makai Ödönnel olyan volt, mint egy sikeres némafilm
szüzséje: a szegény és szép gépírókisasszonyt feleségül vette egy jómódú
ügyvéd, aki nője árván maradt testvéreiről is gondoskodott. A gyámapa
ugyan igazi mostohaként viselkedett: nem mutatott szeretetet az árvák
iránt, de vállalt kötelességeit teljesítette, amikor eltartotta és
taníttatta őket. A világ előtt azonban letagadtatta velük, hogy rokonok.
Jolánt azontúl Lucie néven kellett szólítaniuk, de a titkolózás és a
szerepjáték nagyon is beleillett a "püngrücök" korábbi életvitelébe,
hiszen az új házirendet megint csak mesés próbatételnek foghatták föl.
A Mama halálának realitását sem tudta hagyományos módon feldolgozni a
fia, aki éppen vidéki rokonainál időzött, amikor édesanyját eltemették.
Tizennégy éves volt ekkor, de a veszteség traumáját csak a
fantasztikumkedvelő gyermeki észjárás segítségével tudta a maga számára
elviselhetővé tenni. Nem látta holtan az anyját, tehát a lelke mélyén
nem is hihette el, hogy meghalt. Csak eltűnt, mint egykor az apja, aki
valahol Amerikában él; a Mama is bármikor fölbukkanhat, mint Öcsödön,
amikor két év után végre eljött érte. A halál gondolatával kisgyermek
kora óta szívesen játszadozott. Öngyilkossági kísérleteit a
kielégítetlen szeretetvágy és az anyjával való újratalálkozás mesés
lehetősége is motiválhatta.
József Attila a makói gimnáziumban már a költészet varázsigéi
segítségével győzte le a magányt és az otthon melegének kínzó hiányát:
verseivel hamarosan tekintélyt szerzett az önképzőkörben, tanárai és új
ismerősei pedig szinte családtagjuknak tekintették. A csodagyereknek
tartott, rendkívüli felfogóképességű gimnazista számára a költészet a
valóság elleni védekezés legfontosabb eszköze volt, amelyet ugyanakkor
magasrendű szellemi játéknak tekintett. Így fantáziája segítségével
örömforrássá változtathatta mindazt, ami a hétköznapi életben
nyomasztotta. Freud szerint a költő és a játszó gyermek ugyanazt teszi:
mindketten fantáziavilágot teremtenek, amelyet nagyon komolyan vesznek,
ugyanakkor élesen elkülönítik a valóságtól. A gyermek játékát pedig
egyetlen vágy vezérli, "ami a gyermeket felnevelni segít, a vágy:
nagynak és felnőttnek lenni".
Miután József Attila tizenegy éves kora körül kezdett verset írni,
természetes, hogy kezdettől fogva a jellegzetes gyermeki óhajok
motiválták ihletét - ám későbbi teljességigényét is a primer emberi
szükségletekre vezette vissza. ("Ehess, ihass, ölelhess, alhass - a
mindenséggel mérd magad!" - Ezek az érzéki-biológiai igények
természetesen a felnőtt költő előadásában és az Ars poetica egészének
kontextusában alapos jelentéstöbblettel egészültek ki: a háborítatlan,
kiegyensúlyozott emberi létezés feltételei itt már a szabadság
alapkövetelményeként értelmezhetők.)
A költő később is sok tekintetben megragadt a gyermekre jellemző mágikus
gondolkodásmódnál, mely szerint az igét szimbolikusan testté
változtatva, a nevek kimondásával isteni teremtőerő birtokosa lehet. A
szavak varázserejét tudatosító Kalevala a harmincas évek elején
elmaradhatatlan olvasmánya volt: a kötetet mindenhová magával vitte, és
minden ismerősének lelkesen felolvasott belőle. A proletárköltészet
megújításának vágyától hajtva ő is igyekezett fegyvert kovácsolni a
szavakból, a kommunista párt költőjeként pedig osztályharcba küldte
verseit. Saját szerepét "az adott világ varázsainak mérnöke"-ként
határozta meg. A jövőt megtervező és verseivel szolgáló szómágus
öntudatát is megacélozta a Petőfitől megörökölt, testhezálló forradalmár
költő-szerep.
Gyermeki mindenhatóságának tudata motiválta a realitásnak fittyet hányó,
esztelennek tűnő cselekedeteit. Túlméretezett becsvágya táplálta a
hírhedt Babits-affért is - és nem ez volt az egyetlen meggondolatlan,
önveszélyesen provokatív cselekedete mások, illetve közvetve önmaga
ellen. Mivel sebezhetetlennek érezte magát, akárcsak a mesehősök, nem
méricskélte tettei várható következményeit, sem a határt, ameddig
elmehet - ezért gyakran túllőtt a célon, különösen akkor, ha indulatai
vezették. Érzelmi labilitásán és identitási problémáin is gyermek
módjára, szeretetet zsarolva próbált felülkerekedni. Följegyezték,
mennyire zavarta egy idő után vele egykorú, huszonéves pályatársait,
hogy a Tilinkónak becézett József Attila - főleg nők társaságában -
bosszantóan férfiatlanul, gyerekesen viselkedik. Komlós Aladár azt
nehezményezte, hogy "megragad egy szerepben: örökké mulatságos és kedves
kisfiú akar maradni, mamák kedvence".
A Vágó Márta-szerelem kudarca döbbenthette rá az akkor már 24 éves
költőt, hogy hiába próbálja szeretetreméltó viselkedéssel és verses
bűbájjal befolyásolni a sorsát, a valóságban másféle törvények
uralkodnak, mint a mesékben. Jolán előnyösnek tűnő házassága is
tönkrement, és neki sem sikerült "benősülni" a gazdag és művelt
Vágó-családba; bármennyire is szimpatizáltak vele emberileg a szülők -
akiket már Apának és Anyának szólított leveleiben -, egyetlen féltett
lányuknak biztosabb egzisztenciát szántak, mint egy éhenkórász költőt.
Korszakos tehetségével csak József Attila volt tisztában, de nem azért,
mert "mások tükrében" a maga későbbi jelentőségéhez mérten tudta volna
megcsodálni magát, hanem azért, mert már diák korában életprogramjává
tette, hogy beváltja a születéséhez fűződő legendát, és hírneves költővé
válik. "Belőlem lesz valami, én nagy akarok lenni! Érted? Nagy!" - írta
nővérének már 1923 tavaszán Makóról, ahol mind több hívet és irigyet
szerzett verseivel. Árvaságát és szeretethiányát is a költészet
segítségével kompenzálta. Nélkülözéseiből alkotta meg mással
összetéveszthetetlen, karakteres önarcképét: "Nincsen apám, se anyám, /
se istenem, se hazám, / se bölcsőm, se szemfedőm, / se csókom, se
szeretőm" - és ezzel a versével sok barátot és ellenséget szerzett.
Megpróbáltatásait büszkén ecsetelve szívesen állt modellt saját, senki
máséhoz nem hasonlítható, eleven emlékművéhez. Hányatott életútját
egzotikus kalandok sorozataként, a pikareszk regények mozgalmas
epizódjaiként igyekezett beállítani a róla készült újságcikkekben.
Hetykén viselte a megpróbáltatásokat, és szinte kérkedett a nyomorával,
melyet - barátja és későbbi életrajzírója, Németh Andor szerint -
"költészetével tündérvilággá alakított át". 1928 nyarán több cikkíró is
fölidézte - nyilván a modell elbeszélése alapján - nélkülözésekkel és
tragédiával kikövezett életútját. Ő volt az "új magyar költő, akinek
élete Jack Londonéval vetekedik", s aki "volt kanász, szárazdajka,
fahordó, kenyeres, cukrászfiú, hajósinas, kukoricacsősz, mezei
napszámos, bankhivatalnok, könyvügynök, egyleti szolga, házitanító és
újra rikkancs. Próbált meghalni: lúgkővel, gázzal, kötéllel, bicskával,
méreggel és vonatelgázolással. Huszonhárom éves".
A kortársak figyelmének fölkeltésén kívül az ifjú József Attila azt is
fontosnak tartotta, milyennek látják majd évtizedekkel később: a
halhatatlanság, a posztumusz hírnév maradandóságának vágya is
izgatta-doppingolta. Galamb Sári - Galamb Ödön leánya - mesélte róla,
hogy az 1924-ben, Homonnai Nándor makói műtermében készült portréhoz a
gimnazista költő órákon át igazgatta vonásait a tükör előtt, erőnek
erejével mélyítve el szemöldökei közt a ráncokat, hogy minél
gondterheltebbnek, felnőttebbnek látsszon. Vágó Márta pedig az 1928-as
közös ürömhegyi fotózásokról jegyzett föl hasonló emlékeket: "Attila
hirtelen egészen fölélénkülve hagyta abba a rakosgatást és lapozgatást,
amivel éppen el volt foglalva a fűben: - Gyere, Márti! Az utókor! -
kiáltotta. (...) Ő tudatosan jelentőséget tulajdonított külsejének is,
mint egy színész, mérlegelte az arckifejezést is, amit az utókorra hagy
majd."
Vágó Márta egyik levelében - még szakításuk előtt - megrótta: "ne légy
olyan szörnyen egocentrikus! Tudom, nagyon-nagyon nehéz Neked, de
kölyköcském, nem Te vagy az első és sajnos nem is az utolsó (...)
annyian vannak, akiknek még sokkal de sokkal rosszabb és szomorúbb
életük van. És ne gondolj folyton tehetségedre és fejlődésedre, sok
sokkal érdekesebb dolog is van a világon, hidd el, és csak árt, ha
folyton erre gondolsz, csöppet sem leszel érdekes a végén, ha mindig
csak önmagaddal foglalkoztatod az embereket. És egy szomorú eredménye
máris van egocentricitásodnak: oly éretlenül és alapozatlanul
gondolkozol és annyira hagyod magad verbális fantáziádtól ide-oda
sodorni, hogy az ember nem hinné, hogy ezek egy mégiscsak intelligens 23
éves agy szüleményei. Kis kemény zöld rügy, bújj ki magadból, nőjj meg
és virulj ki."
Vágó Márta ráolvasásszerű jó tanácsainak az elkövetkező öt esztendőben
fokozatosan lett foganatjuk. A szerelmük idején még óvatlanul
kitárulkozó, naiv gyermekként viselkedő költő érzelmi és mozgalmi
csalódásai következtében lassanként rájött, hogy az élet "veszélyes
üzem", ahol minden másképp működik, mint a mesékben. Kijózanító
felismeréseit elmélyítették a pszichoanalitikus kezelés során szerzett
szakirodalmi és önismereti tapasztalatok is. (1930-tól több mint két
évig dr. Rapaport Samuhoz járt analízisre, 1935-től két éven át Gyömrői
Edit kezelte, a közbeeső időben pedig önmegfigyeléssel és "levelező"
analízissel kísérletezett.)
Attól a pillanattól kezdve, hogy a költő önmagára - és a
pszichoanalitikus tanok gyakorlati alkalmazhatóságára - kíváncsian mind
mélyebbre merült kalandos életének történetében, érdekes
szerepváltozáson ment keresztül. A sorsát - és utóéletét - előrelátóan
alakító "mesehősből" kíváncsi és kritikus szellemű olvasó lett, aki
élete titkosírással írt könyvét tanulmányozva, igyekezett módszeresen
lebontani, de legalábbis átigazítani mindazt, amit addig gondosan
felépített. A kiismerhetetlenen jövő helyett mindinkább a múlt
megfejthetőnek remélt titkai és a belőlük kikövetkeztethető
élettörvények izgatták. 1933-tól - Hitler németországi hatalomra
jutásától - kezdve egyetlen kérdés érdekelte, mind a politikai élettel,
mind személyes sorsával kapcsolatosan: hol csúszott hiba a számításba?
Miért áll ellen a világ a jó szándékú törekvéseknek, a "fehér mágiának",
mitől veszítette el személyes varázserejét, és milyen harcmodort
kövessen ezután?
A vers - avagy a "szép szó" - 1936-ra már nem a munkásosztály
felszabadító harcában alkalmazható fegyver, hanem "testet öltött érv" a
költő kezében. József Attila ekkorra már leszámolt azzal a hittel, hogy
a mágikus gondolkodás megidéző erejével bármit is elérhet. Ráolvasás,
szóvarázslat helyett a Szép Szó szerkesztőjeként az érvelés, a meggyőzés
művészetét gyakorolta. Ám a varázstalanított világ megismeréséhez is a
mágikushoz hasonló hatású, racionális eszközt talált a
pszichoanalízisben. Freud tanát mindinkább a világot teljességében
föltáró varázstudománynak tekintette, amolyan negatív mágiának, mely
maga is csodákra képes, hiszen az elfojtott, eltemetett traumák
tudatosításával, "újrateremtésével" meggyógyíthatók a lelki betegségek,
és szebbé, harmonikusabbá, élhetőbbé tehető a rideg gazdasági törvények
igazgatta "vas-világ", amelynek rendjébe ő maga képtelen volt
beilleszkedni.
Költőként is sokat profitált az álomhoz hasonló szimbólumokkal dolgozó
mélylélektanból: az izgalmas pszichodrámákra emlékeztető kezelések
élményeinek hatása alatt saját sorsát is az önmagáról megtudott új
ismeretek birtokában ítélte meg. Paradox fordulatként értékelhető
azonban, hogy az önállósulni vágyó fiatalember mindinkább az érzelmi
függéseitől és kiszolgáltatottságaitól megszabadító tudománnyal került
függő helyzetbe. Néhány év alatt valósággal életszükségletévé s már-már
szenvedélybetegségévé vált a pszichoanalízis: mániákus módon minden baj
és betegség ellenszeréül a mélylélektani elemzést és tudatosítást
tartotta. Még annak az árán is, hogy a hamis tudat elleni harcban
érzelmileg sebezhetőbbé vált, mint valaha.
Ám az új varázstudomány felismerései fényében sem szűnt meg alapvető
életérzése: hogy a világ, amelybe beleszületett, méreteiben és
arányaiban nem illik hozzá. Parányiságának tudata tehetetlenségérzését
erősítette. Rapaport doktorhoz írt leveleiből kiderült: a lelke mélyén
továbbra is javíthatatlan utópista maradt, és a mesevilág törvényeihez
ragaszkodva arra vágyott, hogy a maga képére, saját igényeihez igazítsa
környezetét. "Miért én idomuljak a külvilághoz, idomuljon hozzám a
külvilág!" - vetette papírra legbensőbb óhaját 1934-ben, szabad
asszociációs módszerrel készült levelében.
A lehetetlent nem ismerő mesehős újra a jogait követelte, mert a valóság
törvényeit tudatosító, szellemileg "túlfejlett" költő érzelmi
beállítódása valójában gyermeki szinten maradt. "Verset már akkor tudok
írni, amikor akarok, csak élni nem tudok" - panaszkodott baráti körben.
Anyát keresett minden nőben, és képtelen volt férfi módra helyt állni a
munkában, mert különleges szellemi termékeiből - verseiből - nem tudott
megélni; mecénások jóindulatára szorulva, az eltartottak
függőségérzésétől szenvedve volt kénytelen alkotni. De talán a méltó
elismerés hiánya bántotta legjobban. "Nem elég, hogy az ország első
költője vagyok? Még a díjat is megkapjam? Az már sok volna" - így
erősítette öntudatát, amikor utolsó, Nagyon fáj című kötete megjelenése
után sem kapta meg a minden évben joggal várt Baumgarten-díjat.
Élete utolsó esztendeiben mind nehezebben volt képes harmóniát teremteni
önmagában, mert a pszichoanalitikus kezelésben egyre inkább elmosódtak -
mert átjárhatóvá váltak - a határok a tudatos és az ösztönös
lélekszférák között. A tudattalan homályából előbányászott, roppant
érzelmi töltésű, újra átélhetd traumatikus emlékek feldolgozása kimerítő
és felzaklató foglalatosságnak bizonyult. A régi sebek újra vérezni
kezdtek, és a költő nem hagyta, hogy behegedjenek: teljes egészében
szembe akart nézni múltjával, ismeretlen önmagával.
A ráció iránytűjével tájékozódó költő a mese fogalmának is új jelentést
adott verseiben. "Én úgy hallgattam mindig, mint mesét / a bűnről szóló
tanítást. Utána / nevettem is - mily ostoba beszéd! / Bűnről fecseg, ki
cselekedni gyáva! // Én nem tudtam, hogy annyi szörnyűség / barlangja
szívem. Azt hittem, mamája / ringatja úgy elalvó gyermekét, / ahogy
dobogva álmait kínálja. // Most már tudom" - írta 1935. augusztus 7-én
keltezett Én nem tudtam című versében, és innentől kezdve a mese eredeti
illúziókeltő, vigasztaló funkciója helyett mindinkább a tudatosodás, a
felvilágosítás, az érvelés szükségességére figyelmeztetett. Ha ő mesélt,
humanista vágyakat ültetett a jövőjükről álmodó gyermekek képzeletébe.
Az Altató "vadakat terelő juhász" metaforája bízvást tekinthető egy
veszélytelen, békés jövőt ígérő mese záróképének.
Világosítsd föl gyermeked kezdetű, 1936 őszén írt verse első sorát
eredetileg a "Vigasztald meg" formulában írta, s a folytatásnak is két
variációja volt: "Aztán dünnyögj egy új mesét, / talán a kommunizmusét"
- olvasható a Makainé József Etelka tulajdonában levő kéziratokon, de a
Szép Szó 1936. október 6-i számában megjelent végső változatban már a
közismert sorok olvashatók: "Talán dünnyögj egy új mesét, / fasiszta
kommunizmusét" - s ez az utóbbi, keményebb megfogalmazás arra utal, hogy
immár mindkét, erőszakra és elnyomásra épülő eszmerendszert az
irracionalitás birodalmába utalta.
S noha éppen ezen a télen írta szómágiával nyomatékosított híres
átokverseit Gyömrői Edithez (Aki szeretni gyáva vagy, Nagyon fáj,
Magány, Majd megöregszel, Semmi), 1937 januárjában írt Thomas Mann
üdvözlése című, híres költeményében már felül tudott kerekedni
szélsőséges érzelmein, a gyermeki bizalom hangján kérve a humanista
írót: "Ülj le közénk, és mesélj", s bejelentve az "ordas eszmék"
fenyegetésében élő emberek elementáris igényét a tisztánlátást segítő
mesére: "az igazat mondd, ne csak a valódit, / a fényt, amelytől
világlik agyunk". Az igaz mese tulajdonképpen a hatásában hordja
fantasztikumát: hallgatói nem tévedhetnek el a kaotikus valóságban, és
vigasztaló elemet is találhatnak az ilyen történetben, ha a "mesemondó"
hiteles személyiség. Hiszen amíg akad hely, ahol Thomas Mann
felolvashat, addig a túlélésben is lehet reménykedni.
A szellem és a szerelem gyermekeiként elképzelt jövendőbeli emberiség
oly vonzó ideálképe sem tudta azonban a régi hittel és harci kedvvel
feltölteni a csalódásaitól lelkibeteggé vált költőt. A Flóra iránti
szerelem csak ideig-óráig adott képzelt menedéket a "kívül-belül
leselkedő halál elől", de ezalatt újra megpróbált hinni a csodákban.
Apja legendáját fölelevenítve és magára alkalmazva - "Flórám az én
Amerikám" - az újrakezdés és a beteljesülés lehetőségében bizakodott. De
önbizalmát és hitét már kikezdte a kétely. A regrediáló (gyermekkori
traumái szintjére visszaeső) költő fantáziavilágát is mind jobban
betöltötték rögeszmés gondolatai és kényszerképzetei.
Egyre jobban haragudott elhibázottnak érzett élete
,,forgatókönyvírójára", a csodaváró mentalitást beleplántáló Jolánra.
Amikor az aggódó nővér 1937 október végén meglátogatta idegbeteg öccsét
a Siesta szanatóriumban, a költő ellenségesen fogadta, és
fölöslegesség-érzéséről panaszkodott. Jolán a régi, meghitt
püngrüc-mesével vigasztalta fivérét: "Dehogy vagy elveszett ember,
Attilácska. Ne felejtsd el, mi, József gyerekek, Istenke kötényébe
hullottunk, hisz a legnagyobb bajból is mindig kikerültünk." Ekkor a
költő - Szántó Judit tudósítása szerint - "hisztérikus rohamot kapott:
'Ne mondj ilyent!', és nem is tért magához." Végül mégiscsak a
halhatatlanító mese műfaji jellegzetességei szerint szervezte meg József
Attila saját halálát és utóéletét.
Flóra, a menyasszonya már a szanatóriumban megfigyelte, hogy a múlt
kísérteteitől és a jelen vélt fenyegetéseitől egyszerre szenvedő költő
követhetetlennek tetsző gondolkodásmódját sajátos belső logika
irányítja: "gyakran használt jelképeket; homályos, összefüggéstelennek
látszó volt a beszéde. De egyre inkább kezdtem rájönni különleges
eszejárására. Kezdtem megfejteni tudni azt a rejtett jelrendszert, ami a
tudat alatti mélyben zseniális logikájával összefogta a széthulló,
bizarrnak tetsző gondolatait. Ami kifejezhetetlen mondandóinak kulcsa
volt: a lényeget."
A költő élete utolsó periódusában a hétköznapi kommunikáció során is
kizárólag szimbólumokban gondolkodott - ezért tűnt érthetetlennek és
zavarosnak mindaz, amit mond. Önmaga és mások viszonyát is a
pszichoanalízis fogalomrendszerében vette szemügyre, negatív univerzumot
építve "gyülekező halottaiból" és fájdalmas hiányérzeteiből. A testre
szabott világ jelképe: a magzat és az anya testi szimbiózisa. A
szülés/születés traumatikus élményét követően anya és gyermeke mind
távolabb kerülnek egymástól, és ha nem sikerül a felnövekvő fiatalnak
anyapótló szerelmesre találni, örök életében boldogtalan, bizonytalan
félember marad. Ebből következően az elanyátlanodott, a világba
kitaszított gyermek csak úgy állíthatja helyre megrendült
biztonságérzetét, ha rekonstruálja az eredeti harmóniát.
József Attila régóta készült az anyjával való mesés-jelképes
újratalálkozásra - tehát a halálra. "Majd eljön értem a halott, / ki
szült, ki dajkált énekelve. / És elmulik szívem szerelme. / A hűség is
eloldalog. / A csöndbe térnek a dalok, / kitágul, mint az űr, az elme. /
Kitetszik, hogy üres dolog / s mint világ visszája, bolyog / bennem a
lélek, a lét türelme. / Széthull a testem, mint a kelme, / mit
összerágtak a molyok. / S majd összeszedi a halott, / ki élt, ki dajkált
énekelve". (Majd...)
A Szép Szó 1937. július-augusztusi számában közölt vers előtt és után is
számos József Attila-költeményben találkozhattunk a halál, az
önfeláldozás, az anyahiány és az újbóli teljesség megteremtésére
vonatkozó motívumokkal. De talán a Siestában írt "Költőnk és Kora" című
versben fejezi ki legérzékletesebben a különös-magnetikus égi vonzást:
"Űr a lelkem. Az anyához / a nagy Űrhöz szállna, fönn. / Mint léggömböt
kosarához, / a testemhez kötözöm".
A Szép Szó szerkesztőségében dolgozó Vágó Márta, a költő fiatalkori
szerelme az utolsó hónapokból több olyan emléket jegyzett föl, amely
arra vallott, hogy József Attila régóta tudatosan készült a halálra. A
Hazám című versét - mely 1937 júniusában jelent meg a Szép Szóban - neki
akarta ajánlani a költő, mondván: "Én most adósságokat fizetek, mielőtt
elmegyek... - Elmész? Hova? - Keserű, humoros, gúnyos szemekkel, de
majdnem sírósba pittyedő szájjal nézett rám egy pillanatig, azután
keresztbe vágta lábszárait, és élesen mondta: - Hová? - Kezével kis
kusza, összevissza mozdulatokat csinált, ujjait lebegtette, mint aki azt
mutatja, hogy semmivé foszlik a dolog. - Nem soká élek már, még egypár
adósságot fizetek, még egypár dolgot megcsinálok, megírok, aztán pá! -
Fölényes, derűt mímelő arccal intett kezével. - Megyek."
S hogy a halálban a költői újjászületés lehetősége is vonzotta,
bizonyíték rá Vágó Márta egy másik emléke: "megkérdezte tőlem, mikor
kezdett Ady annyira foglalkoztatni, hogy annyi vers maradt meg bennem
kívülről. - Tulajdonképpen csak a Halottak élén megjelenése után -
feleltem. - Mindjárt a temetés után, illetve a ravataltól, a Múzeumból
kijövet, elmentünk anyával a Grillhez, akkor jelent meg. Hazavittem és
mindjárt nekiestem. - Mondd csak, mikor? - kérdezte Attila még egyszer
összevont szemöldökkel, kísérteties élességgel meredve rám. Megdöbbenve
néztem föl: - A temetés után. - Fsz! - szisszent fel, mint akit vipera
csípett meg, és nem szólt többet."
József Jolán életrajzában szinte napról napra nyomon követhetjük a
szanatóriumból elbocsátott, Balatonszárszón nővéreivel és Etus
gyerekeivel összezártan élő költő utolsó hónapját, mely az olvasó
számára végeérhetetlen rémmese képzetét kelti. Téveszméktől űzötten a
költő arról fantáziált, hogy ellenségei küldték a tó mellé, meghalni.
Felpuffadt vízihullák képét képzelte maga elé, merénylettől tartott.
Mivel az orvos önveszélyesnek ítélte, nővérei szüntelenül attól
rettegtek, hogy fivérük a Balatonba öli magát. A halálos fenyegettetés
érzése azonban megszűnt, amint a mesebeli "kék tó, tiszta tó"
közelségének tudata a halottakat föltámasztó élet vizének képzetével
társult a költőben.
Amikor az utolsó este azzal az ígérettel indult sétálni, hogy hamarosan
visszajön, ne zárják be az ajtót, azért merték elengedni, mert aznap
csodás átváltozáson ment keresztül. A depressziós, sírógörcsökkel és
kényszerképzetekkel küzdő költő, aki addig minden jó hírt bizalmatlanul
és hitetlenkedve fogadott, újra a régi, jókedvű, bizakodó, terveket
szövögető Attilának mutatkozott. "Elhatároztam, hogy meggyógyítom magam.
A saját módszeremmel" - jelentette ki, és valóban, mintha kicserélték
volna. Délután megírt néhány levelet, s estig el sem mozdult nővérei
mellől, amikor a gyerekeket fürdették vidám nótaszóval, együtt énekelt
velük, majd villámgyorsan kabátot vett és indult, hogy ne tudják
visszatartani. El akart tűnni, hirtelen, mint egykor az apja, de ő
máshol kereste az ígéretes Újvilágot.
Az állomás felé indult, le a Balaton-partra. Édesanyja születés- és
névnapjának előestéje volt. A jelképeknek különös jelentőséget
tulajdonító költő nyilván erre az alkalomra várt, hogy a magzatvizet
jelképező "locska őselemben" - a tó vizében - megmerítkezve, amolyan
visszaszületési rítus formájában eggyé válhasson a halott Mamával, s a
transzcendens szimbiózis révén, szimbolikusan helyreállítsa önmaga és a
világ ideális kapcsolatát.
Ferenczi Sándor Thalassa című főműve - amelyet 1929-ben Katasztrófák a
nemi működés fejlődésében címmel fordítottak magyarra - fontos
szemléleti minta lehetett számára, hiszen Freud legjobb magyar
pszichoanalitikus orvos tanítványa híres genitális elméletében a
tengerből keletkezett élet analógiájára az anyába való szimbolikus
visszatérés vágyával magyarázza a szexualitást, melyről Freud azt
állította, hogy szoros kapcsolatban áll az alvással és a halállal. (A
Ferenczi-mű hatására az 1936 októberében írt ...aki szeretni gyáva vagy
című vers záró sorpárjának költői képében is ráismerhetünk: "egykor egy
sejt a tengerben kikelt, / hadd jusson el már örökös öledhez!")
A véletlen azonban közbeszólt. Mielőtt a tervezett rítusra sor
kerülhetett volna, egy menetrenden kívül az állomáson veszteglő
tehervonat tartóztatta föl a költőt, aki - régi makói szokása szerint,
amikor a Maros strandjára igyekezett diáktársaival - ezúttal is át akart
bújni az álló szerelvény alatt, mely abban a pillanatban indult el,
amint a sínek fölé hajolt.
A folytatást ismerjük: a legendaképződés mechanizmusa azonnal beindult.
Öngyilkosságának hírét a másnapi lapok szenzációs tálalásban közölték, s
a mindaddig kevés elismerésben részesült költőt temetése napján a
legnagyobb magyar poétaként siratták el a nekrológírók. A haláláról
szóló, népmeseként szájról szájra terjedő legenda számtalan variációban
látott nyomdafestéket az elmúlt évtizedekben. Nemrégiben egy
rendőrnyomozó - dr. Garamvölgyi László -, aki mindenáron meg akarta
cáfolni József Attila öngyilkosságának közkeletű verzióját, utólagos
kutatómunkával kiderítette, hogy bizonyíthatóan baleset történt 1937.
december 3-án este a szárszói állomáson.
Mindez azonban mit sem változtat azon a tényen, hogy József Attila
öngyilkossági szándékkal indult el hazulról, ezért írta meg
búcsúleveleit is, amelyeket Cserépfali Imre tanúsága szerint maga dobott
fel a veszteglő tehervonat postavagonjába. "Hiába kísértette meg a
lehetetlent" - írta orvosának, dr. Bak Róbertnek, aki a szanatóriumban
számtalanszor próbálta lebeszélni öngyilkossági terveiről. Flórának
pedig még egyértelműbb üzenetet küldött: "Bocsásson meg nekem. Hiszek a
csodában. Számomra csak egy csoda lehetséges, és azt meg is teszem.
Tudom, hogy szeretett, tudta, hogy szeretem. A többi nem rajtunk múlott.
"Aztán mit sírsz, ha sorsunk írva van már!' - ezt Kosztolányi írta.
(...) U. i. Kérem, vasárnap ne jöjjön."
József Attila gyermeki logikával maga alkotta meg végzetét - és
számítása bevált: halála újjászületésnek bizonyult, és temetése óta -
több mint hat évtizede - immár a halhatatlanok nem mindig békés
posztumusz sorsában osztozik. Minden bizonnyal akkor is ilyenformán
alakult volna az utóélete, ha nem a véletlen, hanem a költő maga
határozhatta volna meg halálnemét. De úgy látszik, a megfejthetetlen
titkok, a legendaképző elemek is szervesen hozzátartoznak a mesék tején
felnövekedett szómágus csodálatos életéhez, halálához és
"feltámadásához". |
|