







|
N.
Horváth Béla
Wilhelm Reich- és József Attila-párhuzamok
„Ismerd meg a modern pszichológiát -
Szíved elöl nincs menekvés. Énekeld a munkások dalát.”
József Attila messianisztikus marxizmusa az 1932-ben keletkezett művek
tanúsága szerint meglehetősen hirtelen változik. Alig egy éve a Döntsd a
tőkét, ne siránkozz kötet versei – átpoétizálva és politizálva a népi
korszak műveit is – még a forradalmi hit meggyőződésével szólnak a
proletariátus győzelméről, osztályharcáról, szebb jövőről. A marxista
világkép differenciálódásáról – pontosabban az emberkép változásáról –
az 1932 késő tavaszán, kora nyarán keletkezett versek (Ritkás erdő
alatt, A hetedik) tudósítanak,1 s egy tanulmány, amely hisztérikus
támadásra ingerelte az akkori mozgalmi vezetőket, s megrengette a költő
mozgalombeli pozícióját. Az Egyéniség és valóság botrányára utal József
Attila is egy későbbi írásában: „Ez írásomat a magyarországi marxisták
majdnem kivétel nélkül támadták, különösen azt a passzusát minősítették
antimarxistának, amely szerint az emberi test, illetve a munka termelési
eszköz.”2 A tanulmány fejezetcímei már árulkodóan vallanak a József
Attila-i marxizmus átformálódásáról: 1. Társadalom, 2. Egyén, 3. A
társadalmi forradalom, 4. A neurózis. A József Attila-i gondolkodásmód
társadalom és egyén kapcsolatában érezhetően az egyénre fókuszál, az
egyént akarja új dimenzióba helyezni. „Kétfrontos” harcot vívva
szembeszáll az individualista felfogással, de „némely marxistákkal” is.
Mint marxista, természetesen az egyén társadalomba ágyazottságát,
meghatározottságát vallja, de nem fogadja el elvtársainak – általa
leegyszerűsítésnek tekintett – nézetét, mely szerint az „egyének
társadalmilag vannak föltételezve”, illetve vitatkozik azokkal is, akik
egyéneket, illetve egyéniségeket egyszerűen „társadalmi termékeknek
fogják föl”. Sajátos logikai fordulattal, s mintegy megengedő záradékkal
fejezi be vitáját és saját következtetését: „… abba a hibába esnek, hogy
befejezett társadalmi ténynek látnak olyan társadalmi folyamatot,
amelynek csupán a végbemenetelével szólhatnánk befejezett tényről,
vagyis akkor, amikor az egyén már meghalt, illetve megsemmisült, ám
akkor is csak módjával.”3 Ezek után vonja le következtetését, szélesebb
értelmezési tartományt szabva így az egyén fogalomnak: „Az egyén illetve
egyéniség tehát semmi módon nem fix vagy önálló alany, hanem társadalmi
folyamat, a termelésnek tárgya és alanya, társadalmi alany és társadalmi
tárgy.”4 Az egyén, egyéniség folyamatként való felfogása azon
természetes nézetből eredeztethető, amely szerint az ember egész léte
társadalmi relációban és interakcióban teljesedik ki, tehát valóban
tárgyiasul, amennyiben az egész élet folyamán rá gyakorolt társadalmi
hatásokat befogadja. A József Attila-i gondolatmenet végkövetkeztetése
azonban nem a „normál” folyamat rögzítése, hanem annak a konfliktusnak a
leírása, ahol megbomlik a társadalmi alany és tárgy azonossága.
A 3. fejezet a társadalmi forradalmat taglalja, s a korábbi sajátos
fogalomhasználat interpretálja a József Attila-i forradalomfelfogás
különbözőségét. „A társadalmi forradalomnak dologi kifejezésével, amely
szerint a társadalmi forradalom azzal áll be, hogy a termelő erők
szembekerülnek a termelési viszonyokkal, azonos tartalmú a társadalmi
forradalom személyi kifejezése (a kiemelés tőlem: N. H.B), amely szerint
a társadalmi forradalom akkor áll be, amikor társadalmi alanyok
szembekerülnek a társadalmi tárgyakkal.”5 Azaz József Attila nem
egyszerűen dimenziót vált a forradalom történetiségének értelmezésében,
elhagyva a klasszikus fogalmakat és azok viszonylatát, hanem az
egyéniség történéseiből, a belső törésből, a társadalmilag kialakult
relációk megbomlásából eredezteti ezt a világmegváltó eseményt. A
fejezet záró passzusa a forradalom eljövetelét a gyarmati és félgyarmati
országokba jósolja.
A 4. rész a neurózis címet viseli, de a forradalom korábban kifejtett
tézisét viszi tovább. „És valóban, a kor, amelyben társadalmi alany a
társadalmi tárggyal egyre élesebben szembekerül (míg végül a kapitalista
társadalmasítás szocialista társadalmasításba csap át) egyéni, illetve
egyéniségi viszonylatban a neurózisok kora.”6 A tanulmány egész eddigi
szemléletét és terminusát tekintve váratlan fordulatot jelent ez a rész.
A korábbi szociologizáló – marxizáló fogalmak után, illetve azok mellett
pszichológiai, szexuálpszichológiai kifejezések válnak a szöveg domináns
elemeivé. Amint a szociológiai szemlélet helyett-mellett is új
megközelítést jelent a pszichoanalitikus értelmezés. „A neurózis
megnyilvánulása zavar a koituszban, a koitusz pedig, amint a
pszichoanalízis igen helyesen tételezi, szociális aktus, társadalmi
tevékenység. A neurotikus egyén vagy orgazmus nélkül koitál, így e
társadalmi folyamatban pusztán a társadalmi tárgy technikai szerepét
tölti be, vagy csupán libidója van. Anélkül, hogy a koituszban
technikailag a társadalmi tárgy szerepét játszhatná s így puszta
társadalmi alany.”7
A Valóságban közzé tett tanulmány utolsó része méltán háborította fel a
kommunista mozgalom akkori vezetőit. Nemcsak azért, mert a mindig is
kispolgárinak, a hanyatló polgárság termékének, illetve akkor már
ellenségnek tekintett freudizmus nyílt propagálását olvashatták, hanem
mert olyan kitételeket is tartalmazott, amelyek „öntudatos forradalmárt”
felbőszítenek. „A társadalmi forradalom korszakában a puszta társadalmi
tárgyak, illetve alanyok vagy forradalmárok, vagy neurotikusok. Neurózis
és forradalmiság igen sűrűn össze is szövődik.”8 Igaz, József Attila a
későbbiekben különbséget tesz a forradal- miság tudatos és a neurotikus
„tudattalan” tevékenysége között, ám az utolsó mondatok Freud Totem és
tabujára hivatkozva, ismét egy nevezőre hozzák a kor két tipikus
magatartását: „De azt nem szabad számon kívül hagyni, hogy a valóságos
forradalmár, meg a neurotikus között lényegében annál nagyobb a
különbség, mennél több az általános egyező vonás.”9 Neurózis és
forradalmárság összeszövődése pedig saját személyes sorstapasztalata.
A szexualitás – mint a korábbiakban hivatkozott ekkori versek is
alátámasztják – társadalomfilozófiai szerepet nyer József Attila ekkori
gondolkodásában, oly módon, hogy az önértelmezés eszközévé is válik.
(Ennek legnyilvánvalóbb példája az 1934-ben keletkezett
Rapaport-levelek, amelyekben a genitáliákhoz, a nemi aktushoz és nemi
ösztönhöz való viszonyát taglalja úgyszólván kizárólagosan.) Nem
egyedülálló módon, illetve egy politikai-filozófiai áramlat hatásában,
amelyet baloldali individuál pszichológusok, analitikusok a
húszas-harmincas évek fordulóján alakítottak ki. Arról az irányzatról
van szó, amely a pszichoanalízisből kiindulva szociálpszichológiai
koordinátarendszerbe helyezte a marxi emberképet, s amely túllépett a
freudi filozófián is, a „társadalmiasult ember lelki életét” analizálta.
A freudomarxizmusnak nevezet irányzat Wilhelm Reich SZEX-POL mozgalmában
terebélyesedett ki, s a harmincas évek elején élte fénykorát.(Majd a
68-as diákmozgalmakban másodvirágzását.) Reich írásait, s majd korszakos
vitairatának (Dialektikus materializmus és pszichoanalízis) utóhangjait
olvashatta József Attila az Internationale Zeitschrift für Psychoanalyse
című folyóiratban is, amelyet Németh Andor tanúsága szerint ismert.10 Az
Egyéniség és valóság neurózisról szóló részei is Reich hatásának
tulajdoníthatók.11 A Karakteranalízis – amelyben a József Attila által
is használt fogalmak megjelennek – viszont csak 1933 áprilisában lát
napvilágot. Ugyanakkor – mint Reich írja – az első tanulmányát ebben a
tárgykörben már 1928-ban közzétette a pszichoanalitikus folyóiratban.
Reich, aki 1930-ig Bécsben praktizált, ismert lehetett nemcsak a
magyarországi analitikusok között, de feltehetőleg baloldali polgári
körökben is. Tevékenysége, mentálhigiéniai mozgalma, szexuálreformer
törekvései visszhangra leltek ugyanakkor a marxista szellemiségű
Korunkban12 is. A folyóiratot József Attila jól ismerte.
Wilhelm Reich szexpolos tanait tehát nem Gyömrői Edit révén ismerte meg
József Attila. Már az analitikus nővel való találkozás előtti művekben
nyomon követhető az a gondolati kísérlet, ahogy a költő a lélektan felől
értelmezi a marxizmust és fordítva: ahogy a társadalomelmélet
konzekvenciáit vonatkoztatja a lelki történésekre, mintegy a belső
szenvedésre megtalálni a külső magyarázatot. József Attila öntörvényi
gondolkodóként – mint a bergsoni, marxi tanok esetében is – az olvasott,
hallott ismereteket, gondolatokat interiorizálta, s olykor nagyon is
sajátos logikai konstrukcióba öltöztetve, eredeti nyelvi, képi, fogalmi
struktúrát kialakítva alkotta meg elképzeléseit. Így viszonyulnak írásai
Reich munkáihoz is. Noha eddig nyilvánosságot látott műveiben egyszer
sem hivatkozik Reichre, számos áthallás felfedezhető. Pontosabban
szólva: bizonyos reichi fogalmak, gondolatok termékeny hatást
gyakoroltak a gondolkodó József Attilára, akit személyes érintettsége,
az analízissel kezelt lelki traumái is fogékonnyá tették az ember és
társadalom kapcsolatának differenciált – a korabeli doktriner
marxizmusnál differenciáltabb – kérdésfelvetései iránt.
Az Orgazmus funkciója13 című munkájában Reich a karakteranalízis-tant
abból a felfogásból és orvosi gyakorlatból eredezteti, amely teljesen
meg akarja szüntetni a genitális gátlásokat, s amely megkülönbözteti a
látszatgenitalitást a természetestől. Így jellemzi a neurotikus
magatartást (csak a József Attila-tanulmány szempontjából fontos
részeket idézzük): „A neurotikus mechanizmus mélyén, a veszélyes,
groteszk, értelmetlen fantáziák és impulzusok mögött egy darab egyszerű,
magától értetődő, rendes természetet találtam.”14 Reich a neurotikus
mechanizmusokat nemcsak a magánszférában, a házaséletben, a
gyereknevelésben látja működni, hanem a társadalomban is: a politikában,
a háborúban. A társadalmi és nem társadalmi jelenségek összefüggésében
mint legfontosabbat említi annak felismerését, hogy nem minden, ami
tudattalan, az privát, és nem minden tudatos tevékenység társadalmi.
Reich – mint írja – eltért az analitikus szabályoktól, és
szisztematikusan át akarta dolgozni a lelki tevékenység felszínének
egyik központi elemét, ezért foglalkozott elmélyülten a neurózissal, a
neurotikusokkal. „A pszichikai energia minden darabja, ami az elhárító
funkció alól felszabadul, a tudatalatti ösztönöket megerősíti és ezáltal
könnyebben megközelíthetővé teszi”15 – fogalmazza meg egyik
kiindulópontként. A másik a karakteranalitikus metódus viszonya a
klasszikus freudi analitikus technikához. Reich a „hogyant” tartja
elsődlegesnek, nem pedig a „mit”. Azaz nem amit a beteg közöl, hanem
ahogyan azt teszi, mert – kommunikációelméleti alapigazságként – úgy
tartja: a szavak hazudnak, a kifejezések nem.
Azok a betegek, akik a kezelés eredményeként kialakították a teljes
genitális készségüket, egész lényük gyökeres és gyors változásával
másfajta, addig ismeretlen életet éltek. Ez megmutatkozott nemcsak a
magánéletükben, hanem a társadalmi viszonyaikban is. Korábban
mechanikusan végezték munkájukat, mert neurotikus zavarukat nem tudták
feldolgozni, most egy élet közeli, őket érdeklő munkára vágytak. A
genitális kielégülés feloldotta a szexualitás és munka ellentétét.
Ugyancsak megváltoztatta a szexualitáshoz és korábbi énjükhöz való
viszonyt is. „Férfi pácienseknek, akik orgasztikus képességük
meghosszabbítása érdekében prostituáltakhoz jártak, most már erre nem
volt szükségük. Asszonyok, akik tűrték az együttélést nem szeretett
férjükkel, s a nemi aktust mint »házastársi kötelezettséget« elviselték,
már nem akarták ezt többé.”16
Reich szexuálpszichológiai eljárásait és tanait tehát
szociálpszichológiai alapokra helyezve értelmezte a társadalmi
kontextusban, egyén és társadalmi viszonyok relációjában. Nézeteinek
radikalizmusát jól tükrözi az a fejtegetése, amely a vele szembenállók
és saját felfogásának különbözését a szocialista és nem szocialista
magatartás ellentétére vezeti vissza. Ez azonban a korabeli kommunista
mozgalom fogalomhasználata szerint „természetes”, hisz a dogmától, a
„Kánontól” való eltérést nem egyszer a szociálfasiszta, fasiszta
megbélyegző váddal tudatosították a valamilyen okból szembekerülő
ideológiai ellenfelek – amint az József Attila élettörténetéből is
ismert.
A kapitalizmus által generált lelki konfliktus a József Attila-i
gondolatvilág központi eleme ez idő tájt. Az Egyéniség és valóság
teoretikus fejtegetései visszatérnek Az ifjúság nemi problémái című
vitairatban. A József Attila-i vitamódszer tükre ez a publicitást nem
kapott írás, hisz dr. Tótis Béláról nem csak azt mondja ki, hogy hiába
vallja magát marxistának és freudistának, mert „ sem a marxizmust, sem a
freudizmust nem ismeri”, hanem nevetségessé tesz állításait, kiforgatja
szavait, fölényesen kioktatja a társadalomlélektan mibenlétéről. A
kétségkívül szellemes, gunyoros írás komoly, elméleti tételeket is
lefektet. „Éppen a tőkés társadalom kiegyenlíthetetlen ellentmondásai
szerepelnek végső fokon az egyének lelkében mint tudattanba fojtott és
egyénileg megoldhatatlan konfliktusok!”17 – tér vissza az Egyéniség és
valóság kijelentése a neurózis okairól. Noha ebben az írásban nem
használja a neurózis fogalmat, a többször említett parapatia azonban
ugyanezt a szerepet tölti be logikai konstrukciós elemként, illetve a
társadalmi egyén jellemző tüneteként. Forradalmár és neurotikus
konfliktusa ugyancsak megjelenik mint gondolati konklúzió. A polgári
tudat és a „felismert osztályérdek” ellentétének megoldatlansága okozza
az egyén parapatiás betegségét – írja, majd így folytatja: „Forradalmárt
nem is köt a polgári társadalom erkölcse, felelősségérzete a
nagyobbrészt amúgy is polgári osztályérdekeket szolgáló humanizmus. Ha
megvan benne mégis (hiszen a forradalmár is ebben a társadalomban nyerte
létét és tudatát), akkor állandóan küzd maga ellen is, (ami parapatiás
tünet is lehet).”18
A pszichoanalízis és a marxizmus „tudománya” az írás elején még
önmagában definiálódik. Majd a költőt ekkor foglalkoztató
világszemléletének megfelelően közös platformra kerül. A nemi élet
kérdéseinek megoldása csak társadalmilag lehetséges – jelenti ki,
hivatkozva a marxizmus és a pszichoanalízis közös álláspontjára. Tótis
egy állítását pedig így cáfolja: „Ezzel szemben úgy a tudományos
szocializmus, mint a pszichoanalízis azt tanítja, hogy az egyén számára
az erkölcsök a társadalommal együtt adottak, az egyén ezeket az
erkölcsöket még gyermekkorában, amikor tudatával még dolgozni nem tudja,
magáévá teszi. Innen az, hogy az egyén »idegessé« válik, saját magával
meghasonlik, mert ami ellen társadalmi méretekben küzd, az megvan benne
is, annak ő is részét alkotja /… / Az életösztön úgy kerül szembe a
társadalmi élet ösztönével, ahogy a szükségletek kielégítésére szolgáló
hasznos cikkek termelésével. A parapatia, az idegesség bacilusa az áru
és a magántulajdon.”19
A példák a korabeli ilyen tárgyú irodalomban fellelhető szexuálproblémák
tipikus eseteit sorolják. Hosszabb fejtegetés jut a prostituálthoz járó
férfi lelki kizsákmányolásának, a bérkaszárnyákban élők sivár szerelmi
életének, előkerül a női frigiditás problémája, a gyermekkori és
fiatalkori szexualitás, mindez persze társadalmi kontextusban, marxista
szempontból, fogalmi apparátussal értelmezve. Mindezen esetek bőséges
példatárát olvashatjuk Reichnél is, amint a meghatározó termelést, árut,
osztályharcot lefedő marxista fogalmakat is, amelyek a lelki, szexuális
történések magyarázatát adják.
Az 1932-es versek, prózai írások arról tanúskodnak, hogy a „modern
pszichológia” a társadalmiasított egyén lelki történéseinek
értelmezésére szolgál. Az önértelmező személyesség akár stilizáló
tárgyiasságba (Ordas), akár énvallomásba (Háló) burkolva, pszichológiai
szemlélettel, fogalmakkal körülbástyázva sem választódik el a
valóságtól, annak társadalmi aspektusától. Az „Idegeim elmerítem /mint a
hálót” analízisre utaló kép materi- alizálódva tér vissza a Háló
zárlatában („Kiterített fagyos hálóm / az ég, ragyog -„) jelezve a két
világ szerves összetartozását. Az ekkor keletkezett művekben bármennyire
is a társadalmi alany lélekelemzéséről és mentálhigiénéjéről van szó
mint a társadalmi történés projekciójáról, nem jelenik meg az egyéneket
összefogó nagyobb egység, az osztály tudata. Az 1933-as történések,
Hitler hatalomra jutása, a németországi helyzet hívja elő azt az igényt.
A József Attila-életműben a sok vitát kiváltó – a mozgalmon belüli
teljes ellehetetlenülést is előidéző – írás, az Egységfront körül veti
fel először ezt a kérdést, s az ugyancsak 1933-as keletkezésű A város
peremén.
A gondolat, az osztálytudat és az öntudat hiánya már jelen van a korábbi
versekben is. A Munkások, ez az ízig-vérig marxista s a mozgalmi vezetők
által elvárt mozgósító jelszavakat is lirizáló mű utal a tudatosság
hiányára. Előbb az analízist sejtető hálóképpel („idegünk rángó háló, /
vergődik benn a múlt síkos hala”), majd pedig a szexuális és társadalmi
elfojtás és nyomor néven nevezésével: „poloskát űzünk lámpával s a
kéjjel / s két deci fröccsel becsüljük magunk.” A Külvárosi éj
lerészegedő, a forradalmat sírva éltető munkása, a cukros ételekről
álmodó s kartellekről nem tudó szövőlány alakjának társadalmi tipizálása
is jelzi a József Attila-i társadalomelemző szándék ezen összetevőjét.
Az (osztály)tudat és a jövőt elemző racionális szemlélet hiányát a
legplasztikusabban és poétikailag leghitelesebben az Elégia fogalmazza
meg: „Magadra ismersz? Itt a lelkek egy megszerkesztett szép szilárd
jövőt / oly üresen várnak… ” A város peremén idealizált – igaz, csak a
költő, a forradalmár magában megszerkesztett – jövőképének visszavonása
ez.
Teoretizálva az Egységfront körülben jelenik meg először ez a kérdés.
József Attila ezzel a – számunkra nem igazán meglepő, de kortársait
bizonyára sokkoló – kijelentéssel nyitja az egységfrontot kívánó
munkások helyzetének elemzését: „A másik tanulság pedig az, hogy a mai,
a munkásmozgalomban ténylegesen érvényesülő elméletek egyike sem, tehát
a tudományos szocializmusnak sem a jobboldali, sem a baloldali pártszerű
és pártos értelmezése nem alkalmas az osztályharcos munkásság
egyesítésére.”20 Ez a jobbára taktikai kérdéseket boncolgató írás a
szociáldemokrácia és a kommunista mozgalom hibáit, szervezeti és
ideológiai tévedéseit mutatja föl. A „baloldal” kritikájában – a későbbi
iratokhoz képest – még óvatosabban fogalmaz József Attila, noha már
említi a szovjet pereket, a kulákok és a polgári származású mérnökök
„zavarkeltését.” Az uralkodó elméletek ideológiailag különböznek ugyan,
ám téves elméleti alapon állnak – mutatja ki. „A szocializmusba való
békés belenövés szociáldemokrata eszménye kétségtelenül minden
tudományos alapot nélkülöző, de nem kevésbé eszmény, ideál a forradalmi
átalakulás hangoztatása úgy, ahogy a baloldal teszi. (Eszményi voltára
mutat a németországi helyzet alakulása.)”21 Stratégiai tévedésnek tartja
a tömegek öntudatosságára alapozó történelmi „ugrást”, azaz a
forradalmat. „Tömegméretben azonban csak az a történelmi folyamat
tudatosítható, amely éppen végbemegy, de az már kevésbé, amely csak
végbe fog menni.” Az Egységfront körül tézisei nemcsak az Elégia szomorú
ténymegállapítását értelmezik és hitelesítik, hanem A város peremén
költői sors analízisét is, akinek ajkán „csörömpöl a szó”, s aki csak
nézi, nézi hogy hull a korom.
Az emberi öntudat és az osztálytudat kettősségére politikai
szembeállításának kritikájára épül A szocializmus bölcselete, Szabolcsi
Miklós szerint az „érett József Attilának bizonnyal egyik legfontosabb
tanulmánya.”22 A Szocializmus 1934. novemberi számában megjelent
tanulmány a bolsevizmus kritikája alapján elemzi az öntudat, illetve a
tudatosság kérdését. Okkal, hisz a marxista nézetű József Attila az
általa vallott eszmerendszer tévedéseit, politikai gyakorlatának hibáit
keresi a németországi fasiszta hatalomátvétel magyarázataként. „ A
bolsevizmus maga is a kialakulni akaró öntudat megzavarodásának egyik
tüneménye.” – vonja le a következtetést, mert a bolsevizmus az
ellenkezőjét éri el annak, ami a célja, „ugyanis a fasizmust indítja
útnak.”23 József Attila korábbi elvbarátaitól való éles elhatárolódását
nemcsak a napi politikai események alakulásával magyarázza, hanem
teoretikus nézeteinek változásával is: „ Én – erről akarok szólni – azon
a nézeten vagyok, hogy az egész marxi bölcselet kérdésköre azon egy az
emberi tudat alakulásának kérdésével.”24 Értelmezése szerint a marxi
felfogás az ember lényegeként társadalmasítottságát tekinti, „hogy
vágyai, céljai, törekvései és általában cselekedetei társadalmi létéből
fakadnak.”25 A társadalmi meghatározottságú emberi lényeg azonban szembe
kerül az osztály- meghatározottságú öntudattal a kommunista
gyakorlatban, s ezt utasítja el a költő: „Így tehát éppen azok a munkás
emberek öntudatosak, akiknek »osztályöntudata« az emberiség társadalmi
lényének tudatosításából táplálkozik, vagyis magából az emberi
öntudatból, ahelyett, hogy az »osztályöntudat« a kiirtott emberi öntudat
helyén hajtana ki.”26 A marxi tanokkal ellentétesnek írja le a
„bolsevista gyakorlatot”: „ Parancsszóval kényszerítik az embereket
arra, hogy önként vállalják lényegüket, azt, hogy társadalmi lények.”
József Attila a forradalmi terror, az „ugrás” történelmi
voluntarizmusával szemben azt a szerves fejlődést vallja – Marxra
hivatkozva –, amely a történelmi körülmények változásaként írja le az
emberiség fejlődését. Az osztálytudat – ezen okfejtés alapján – magába
foglalja az „objektív emberi logikát”, s az osztályharc pedig nem a
fegyveres terror, hanem az egész társadalom képviselete. Ez az
osztálytudat fogalmazódik meg A város peremén munkásokat jellemző
leírásában: „minden emberi mű / értelme ezért búg mibennünk / mint a
mélyhegedű”. S az eszményben való csalatkozás fájdalma kap hangot az
Eszméletben, némiképp egybecsengve A szocializmus bölcselete
következtetéseivel: „minek is kell fegyvert veretni / belőled, arany
öntudat.”
Hitler hatalomra jutása késztette Wilhelm Reichet is az események
lélektani elemzésére. A fasizmus tömegpszichológiája (1933) után
megjelentette a Mi az osztálytudat? című munkáját. A rövid terjedelmű,
Ernst Parell álnéven megjelentetett brosúra célkitűzését Reich az
előszóban így határozza meg: A forradalmi előőrs és az „átlagpolgár
tudatának”27 tisztázása. A kommunista pártból kizárt, az analitikus
mozgalomból eltávolított, emigrációban élő Reich harmincas évekbeli
politikai tevékenységének utolsó tanúságtétele ez a munka, szándéka
szerint válasz azokra a kérdésekre, amelyek a Fasizmus
tömegpszichológiája megjelenése óta felmerültek. Írása elején
helyzetelemzést ad, amelynek legfontosabb kérdése az egységfront
megteremtése. A „német katasztrófa” okait a széthúzásban, a szektariánus
klikkekben, a régi módszerekben és skolasztikus vitákban leli meg, s egy
új idea megteremtését, ehhez pedig új szervezet alapítását látja
kívánatosnak. Helyzetelemzésében megvonja a marxizmusról és a
pszichoanalízisről folytatott vita lényegi következtetését, hogy nem
volt használható marxista szemléletű pszichológia, ez indokolta az
analízis marxizálását.
Az osztályöntudatot úgy jellemzi, mint a szocialista mozgalomban
szerepet játszó fogalmat. Jelentőségét, történelmi fontosságát illetően
mintha a József Attila-i okfejtés forrását olvasnánk. Reich kifejti:
utópiát kerget az, aki a tömegek tudatát a forradalmi osztályöntudat
szintjére akarja emelni. Kárhoztatja az addigi marxista politikát, amely
késznek gondolta a proletariátus tudatát anélkül, hogy a részletekbe,
konkrétumokba mélyedt volna. Majd kijelenti, hogy a tömegek
osztályöntudata nincs kész, ahogy a kommunista vezetés gondolta, és
teljesen másképp strukturált, mint ahogy a szociáldemokrata vezetés
vélte. Reich, aki korábbi írásaiban idealizálta a Szovjetuniót, s rövid
látogatásai révén lényegi következtetéseket vont le, példaként emlegetve
a szovjet házasságtörvényt, a nők szexuális felszabadítását, ebben a
munkájában az öntudat aspektusából bírálja a szovjet gyakorlatot és
kétségbe vonja mintaértékét. Megállapítja, hogy egy átlag munkást,
legyen az német vagy más, nem érdekli a szovjet ötéves terv, csak az
igények kielégítésének kérdése. Így gondolkodik: „Ha a szocializmus csak
áldozatokat, lemondást, szükséget, nélkülözést hoz, akkor számunkra
mindegy, hogy ezt a nyomorúságot szocialistának vagy kapitalistának
nevezik.”28
József Attila ekkori prózai írásaiból már hiányoznak a
szexuálpszichológiai, mentálhigiéniai fogalmak, Reich azonban a
politikai történeti helyzetelemzését részletes társadalmi analízissel
támasztja alá. A gyerekkorból kiindulva, a szülői ház elleni lázadást
írja le a forradalmi tudat első fázisaként. A nők helyzetét elemezve női
öntudat legfontosabb elemeiként „a gazdasági önállóságot, a férfiaktól
való függetlenséget és a szexuális függetlenséget”29 definiálja. A „Mi
az osztályöntudat” nemcsak helyzetelemzést végez, hanem pontokba szedve
programot is ad. A „Vezetés, párt, tömegek” fejezetben a Német
Kommunista Párt vezetési gyakorlatát bírálja, szembeállítva a SEX-POL
képviselte tömegfelfogással: „A vezetés és a tömeg közti kapcsolat
megengedi, hogy a teóriát a tömegek életéből alkossuk meg és mint
életének gyakorlatát, vissza is juttassuk.”30
A fenti, valószínűsíthető Reich-hatások, gondolati párhuzamok után
szólni kell arról a dokumentumról, amely bizonyítja, hogy József Attila
ismerte Wilhelm Reich gondolatait. A Horváth Iván által közzétett József
Attila-töredék Reich Dialektikus materializmus és pszichoanalízis című
munkájának magyar nyelvű ismertetése: „amit kezünkben tartunk, az a Sex
Pol atyjának épp ama korai, nevezetes cikkéből készült tömörített
fordítás, pontosabban ismertetés, kivonat”.31 Reich egyik leginkább
vitatott, s egyik fő művének tartott írás 1929-ben jelent meg.
Jelentőségét így foglalja össze Erős Ferenc: „A freudomarxista szintézis
kísérletének ez a sokat emlegetett mintapéldánya polemikus cikk.
Amelyben a szerző mindenekelőtt a pszichoanalízist marxista részről ért
támadásokra reflektál.”32 A tanulmány megjelenését vita követte, amely
József Attila figyelmét is felhívhatta Reich munkájára. A
pszichoanalitikus folyóiratban 33 Siegfried Bernfeld ismerteti az
ortodox marxisták és a freudomarxisták közti disputát, több
vonatkozásban bírálva Reich nézeteit. Ennek magyar nyelvű
interpretációjaként a Korunkban megjelent Neufeld Béla tollából egy
ismertetés. Neufeld – aki aktívan részt vett a Korunkban lefolytatott
Társadalom és analízis-vitában – Reich több munkájára is hivatkozik
mintegy bevezetésként, így a Szexuális erkölcs eredete címűre is.
Ismerteti a német analitikus azon nézetét is, amely szerint a
pszichoanalízis a társadalomtudomány segédtudománya.
Végkövetkeztetéseiben pedig idézi Reich vitapartnerének, Sapirnak
állítását, amely szerint világnézetileg az analízisnek és a marxizmusnak
semmi köze egymáshoz.34 Jeszenszky [Molnár] Erik a Korunk egy későbbi
számában a dialektika felől közelít a vitához, leszögezve, hogy a
„pszichoanalízis nem alkalmazza öntudatosan a dialektikus módszert és
ezért nem fedheti fel a lelki élet egyetemes dialektikáját.”35
József Attila fordítása először összefoglalja marxizmus és
pszichoanalízis kapcsolatának addigi tudományos vitáját, majd a marxista
„elmélkedők” kritikáját ismerteti. A tanulmánytöredék egész hangnemét a
tárgyiasság jellemzi. Más írások szellemes vagy poentírozó
oldalvágásaira csak az olyan kitételek emlékeztetnek, amelyekkel Reich
bizonyos értelemben a klasszikus freudizmus moralizmusát bírálta:
„értelem uralmát prédikálja” „utópikus racionalizmus.” A pszichoanalízis
tárgyaként a társadalmasított ember lelki életét nevezi meg utalva a
polémiának azon részére, amely az individuál és szociálpszichológia
területén való alkalmazás lehetőségére vonatkozik. József Attila – amint
a Természettudomány és marxizmus című írásában36 is – megkülönbözteti a
marxizmust mint társadalomtant és mint filozófiai módszert. A reichi
tézisnek megfelelően a pszichoanalízist mint tudományt a marxizmus
„segédtudományának” nevezi. A töredék végül a pszichoanalízist akarja
felmenteni az „idealista tudomány” vádja alól, mondván, minden tudomány
a polgári társadalomban idealis- ta elhajlásokra tesz szert.
József Attila marxista világszemléletének változásaiban, freudomarxista
nézeteinek kialakulásában kétségkívül szerepet játszottak azok a tanok,
amelyeket a legeredetibb módon Wilhelm Reich képviselt. Később, már a
kommunista mozgalommal történt szakítás után keletkezett művekben –
Reich háttérbe szorulása, majd elhallgatása idején – is észlelhetők a
német analitikus nézeteinek hatása. Az Ázsia lelke (1936)
társadalomlélektani elemzései, a korábbi szemléletre – a marxi
kategóriákat elhagyva – emlékeztető módon interpretálják az
„Oedipus-komplexumot”, az ösztönöket. Az [Ős patkány terjeszt kórt]
(1937) kezdetű vers mitikus állatának képzetét Reich Emocionális pestis
című munkája inspirálhatta. A patkány, amely a kórt terjeszti: a
tudatosság hiánya, „a meg nem gondolt gondolat”. A baj, a betegség pedig
az egész Földet elárasztó „új gyalázat”: „ S mert nemzetekből a szellem
/ nem facsar nedves jajokat, / hát egymás ellen új gyalázat / serkenti
föl a fajokat.”
Jegyzetek
1. N. Horváth Béla: A hetedik, Bp. Pannonica Kiadó 1999.
2. József Attila Összes Művei III. (a továbbiakban: JAÖM) (Szerk.:
Szabolcsi Miklós) Bp. Akadémiai Kiadó 1958. 138.
3 JAÖM III. 122.
4 JAÖM uo.
5 JAÖM III. 125.
6 JAÖM III. 126.
7 JAÖM uo.
8 JAÖM uo.
9 JAÖM III. 127.
10 Németh Andor: József Attila, Bp. Gondolat Kiadó 1989. 65.
11 Erős Ferenc: Freudomarxista volt-e József Attila? In: Miért fáj ma is
(Szerk.: Horváth I. és Tverdota Gy.) Balassi Kiadó 1992. 259–297.
12 A Korunk a harmincas évek elején jelentős terjedelmet szentelt a
marxizmus és a modern pszichológia kapcsolatának. Néhány jelentősebb
szerzőt és írását sorolva: Nagy Lajos: Nemi szabadság 1930. 500–504.
F.Z. [Fábry Zoltán]: Szexuálpszichológiai problémák 1930. 566–647. Erg
Ágoston: Pszichoanalizis és marxizmus 1930. 645–647. Kahána Ernő: A
modern pszichológia és szocializmus 1930. 500–504. Neufeld Béla: A
társadalmi realitás és a neurózisok 1931. 415–420. A Korunk 193l. 9.
számban jelent meg Nagy Lajos Tótis Béla könyvéről írott kritikája,
amelyet József Attila is bírált. Ugyanitt olvasható József Attila Kassák
55 verse című írása is. A Korunk részletet közöl Wilhelm Reich A
fasizmus tömeglélektana című könyvéből is, a „Kampóskereszt” történelmi
eredetét bemutatva. A kötetet is ismerteti a lap. 1934. 212–215.
13 Die Funktion des Orgasmus Sexualökonomische Grundprobleme der
biologischen Energie, Kiepenheimer & Witsch 1934.
14 I.m. 133.
15 I.m. 130.
16 I.m. 135.
17 JAÖM III. 132
18 JAÖM III. 128.
19 JAÖM III. 129–130.
20 JAÖM III. 142.
21 JAÖM III. 143.
22 Szabolcsi Miklós: Kész a leltár Bp. Akadémiai Kiadó 1998. 388.
23 JAÖM III. 148.
24 JAÖM III. 149.
25 Uo.
26 Uo.
27 Ernst Parell [Wilhelm Reich]: Was ist Klassenbewusstsein? Berlin
1934. 3.
28 Im. 16.
29 Im. 23.
30 Im. 45.
31 Horváth Iván: Reich, Marx, Freud In: „Mint sok fát gyümölccsel… ”
Tanulmányok Kovács Sándor Iván tiszteletére Bp. ELTE 1997. 120–128.
32 Erős Ferenc: Pszichoanalízis, freudizmus, freudomarxizmus Bp.
Gondolat Kiadó 1986. 137.
33 Internationale Zeitschrift für Psychoanalyse XVIII. 3. 1932.
34 Neufeld Béla: Pszichoanalízis és marxizmus, Korunk 1933. 340–344.
35 Jeszenszky [Molnár] Erik: Dialektikus materializmus és
pszichoanalízis, Korunk 1934. 450–453.
36 JAÖM III. 118.
|
|