József Attila
„szabálytalan” költői pályája
József Attiláról szólva olyan, ellentmondásokban bővelkedő életúttal
szembesül az értekező, amely sokszorosan rendhagyónak mutatkozik, még a
pályatársak (pl. Illyés Gyula vagy Szabó Lőrinc) fordulatokban ugyancsak
gazdagnak mondható pályafutásához képest is. Élete is, költészete is:
kísérletek sorozata. A megtapasztalás és próbatétel szinte kényszeres
szomja hajtotta hol az anarchista mozgalomba, hol a népi orientációjú
Bartha Miklós Társasaságba, előbb az illegalitásban tevékenykedő
kommunista pártba, majd a Szocializmus című folyóirat szociáldemokrata
körébe, végül az általa alapított Szép Szó urbánus táborába, ahol
„felekezeten kívüli”, baloldali-liberális platformot foglalt el, s Marx
és Freud összebékítésén fáradozott.
Más költőkkel szemben, akik hosszabb-rövidebb tanulóidő után megtalálva
saját hangjukat, elszakadnak a követett mintáktól , József Attila - bár
a kamaszosan hetyke Tiszta szívvel című verse (1925) és az
expresszionista stílust a vágással eredetien társító Medáliák ciklusa
(1927-28) tanúsága szerint korán rálelt saját hangjára -később sem
hagyott fel a kortársait áthasonító kísérleteivel: a Nyugat (Ady, Juhász
Gyula és az általa nem szívelt Babits) eredményeitől a Kassákot imitáló
avantgárd szabadversen át az Erdélyi József-féle újnépies költészetig
mindent kipróbált. S még kései verseiben, az életből való kikopás
tragikumon túli rezignációjának e torokszorító dokumentumaiban is ott
munkál - eredetiségét semmiképp sem kérdőjelezve meg - a rá legnagyobb
hatást gyakorló Kosztolányi személyes emberi és költői példája.
Már Fejtő Ferenc felfigyelt arra József Attila pályáját összefoglaló
tanulmányában (1938) - az első s mindmáig egyik legnagyobb hatású
pályaképben -, hogy „József Attila kötetei nem felelnek meg egészen
pontosan költői fejlődése szakaszainak. (...) S mégis - kivéve a
Medvetáncot - már a kötetcímek is kitűnően jelzik fő szakaszait: a
Nincsen apám, se anyám annak a versnek kezdősora, amely az első periódus
lélek- és formakészségét szimbolikusan összegezi, a Döntsd a tőkét a
marxista forradalmárság »Sturm und Drang«-korszakát, a Külvárosi éj már
részleges lehiggadását, elégiásodását jelenti, a válogatott Medvetánc
után a Nagyon fáj pedig »a szorongatott teremtmény sikolya«.”
Egyik mai értelmezője abból kiindulva jut hasonló eredményre, hogy
József Attilának személyes élménye volt a fő esztétikai művében
„világhiány”-nak nevezett állapot megélése: apátlan-anyátlan árvaként
elveszítette saját, eredeti világát, az új pedig (ahová szociálisan
emelkedett) számára mindvégig földolgozhatatlan maradt. Mindenekelőtt a
tradícióhiány okozta bizonytalanság magyarázza gyakori váltásait és
visszakanyarodásait, azt, hogy „művei nem egyenesvonalú fejlődés
lineárisan egymásbakapcsolódó láncszemei, hanem - igazodva mindenkori
élethelyzetéhez - az aktuális ellentmondások változó formájú és
szerkezetű kiegyensúlyozásai” (Lengyel András).
Ezért József Attila pályáján a szakasz-határok elmosódottabbaknak
tűnnek, mint más költői pályák esetében. Sok értelmező hajlik rá, hogy
legfeljebb korai és érett korszaka különböztethető meg. A kortársak
viszont megkülönböztetett jelentőséget tulajdonítottak a
húszas-harmincas évek fordulóján írt „osztályharcos” verseinek
(mindenekelőtt az 1931-es, már a címével is provokáló Döntsd a tőkét, ne
siránkozz kötet anyagának), s a korábbi és későbbi költészetét
megkülönböztetve három periódusról beszéltek. S akad olyan elemző is,
aki külön egységnek fogja fel József Attila utolsó verseit.
|