Németh G. Béla: Az
önmegszólító verstípusról
(részletek)
(...)
3.
A verstípus Arany korától
lett általános, s Babitséban korjellemző. Az az élmény, az a lélektani
helyzet, amelyben a verstípus fogant, s amely korábban csupán szórványos
és esetenkénti volt, előbb általánossá, aztán korjellemzővé lett. Ez az
élmény, ez a helyzet, kimondható immár, a személyiségnek szerepválságban
összegződő krízise, illetőleg a válság legyőzésének akarása,
legyőzhetésének hite. De a személyiség válsága a 20. század késő polgári
társadalmában nemcsak korjellemzővé lett, hanem központi mozzanattá is
emelkedett. Személyiségének kibontakoztatása lehetetlenné vált: ebben
összpontosult az etikus intellektuális ember helyzete e történeti
szakaszban.
(...)
5.
(...)
Ez a vers szerzője
legmélyebb s végső válsága idején, élete utolsó hónapjaiban keletkezett.
Költője s kora élmény- és gondolatvilágának megfelelően élménye fölötte
bonyolult. Értelmezésének eszközei közül ezért azt a kettőt, amely
különleges szerephez jut majd, előre tanácsos kiemelni. Az ún.
alapmondat az egyik, a zérómorféma a másik.
(Két elemző eszköz: az
alapmondat és a szilencium)
A jeles dán nyelvész,
Jespersen azt a műelemzés, különösen pedig a verselemzés számára
termékeny gondolatot pendítette meg, amely szerint minden egyihletű
autonóm beszéd egy mondatból nőtt ki, s teljes mondatorganizmusa
rendeltségi viszonyban, függésben áll ezzel. Minél tudatosabban,
„logikusabban” formált a nyelvi megnyilvánulás, annál erősebb e függés,
s annál termékenyebben hasznosítható az értelmezésben. Ez esetben hát
termékeny lehet: az autonóm zártság, a tudatos formáltság e versben
rendkívüli: sajátja a költőnek, és sajátja, látható volt, a verstípusnak
is.
A másik eszköz a
szilenciumoké. A mai stilisztikában, különösen a versmondattanban nagy
figyelem fordul a szilencium, az ún. zérómorféma szerepére. A jelentést
hordozó hangszünetére, szó- vagy mondatközi csendére, illetőleg
elhallgatáséra. Fajtái és funkciói változatosak és gazdagok. Közülük
egyike a legfontosabbaknak az, amely itt is nagy szerepet játszik majd:
a lényegi logikai viszonyítást, illetőleg a lényegi grammatikai
rendeltséget rejtő, illetőleg kifejező funkció.
Azért oly fontos ez,
különösen itt, mert a kifejezett (kötőszavas) viszonyításoknál,
rendeltségeknél sokkal erőteljesebb, evidenciaszerűen sugallja a logikum
jelenlétét, miközben tartalmát, minőségét viszont tisztázatlanul hagyja,
kényszerítve így az olvasót, hogy figyelmét a tartalomra, minőségre
összpontosítsa. Másrészt azért, mert a rendeltség többféle
kiindulásához, értelmezéséhez, mondhatnánk: policentrizmusához ad
lehetőséget. S így a pontosan kifejezett, a jelzett viszonyítással
szemben, amely a szöveget egyetlen hálóba fogja, egyetlen hálóval tartja
össze, egymást keresztező, átfonó és erősítő hálórendszerek segítségével
szövi, hurkolja eltéphetetlenül egybe. Az élmény igazságának sokoldalú,
minden oldalú evidenciasugalma, a versszöveg rendkívüli stabilitása - a
prózaversé is - nem utolsósorban ebből fakad. Ime, ebből a versből egy
példa. Az első versszak harmadik sora (Légy, ami lennél: férfi)
az előzőkhöz kapcsolható következtető, de ellentétes módon is: ezért
légy, ami lennél: férfi; - ennek ellenére légy, ami lennél:
férfi. De el lehet indulni a harmadik sorból is, s akkor magyarázó vagy
okhatározó viszony jön létre: légy, ami lennél: férfi, hiszen úgyis,
mert úgyis tudod, hogy nincs bocsánat.
Ezek a jelöletlen
viszonyítások természetesen megnehezítik s bonyolítják az alapmondat
meghatározását, amitől elemzésük különben elválaszthatatlan, s amihez
elemzésüknek el kell vezetnie. Számolni velük e verstípusnál, amelyben
az intellektualitás oly nagy szerepet játszik, s e költőnél, aki szerint
„a líra logika”, elsőrangú feladat.
Mi tehát itt az
alapmondat? Ez: „Légy, ami lennél: férfi.”
(Egzisztencialista
döntés?)
Az alapmondat képlete
tehát azonos Kosztolányi Számadás-áéval: felszólító mondat,
véghatározós-jelzős vegyületű alanyi mellékmondattal. S nemcsak a
mondatképlet, azonos a mondat alanya s állítmánya is: „Légy, ami
vagy: boldogtalan” - olvasható ott, „Légy, ami lennél: férfi”
- olvashatni itt.
Azonos tehát a két költő
gondolatélményi, kérdő és felelő: szembenéző pozíciója?
Nem. A
Kosztolányi-versben jelentő módot találunk a mellékmondatban. A
választás, a döntés, a felszólítás egzisztencialista értelmű: az ember
önmaga lényegét választhatja, azt, ami már van, ami már eleve,
sorsszerűen adva van. A választást, a döntést, a lehetőséget így, az
erkölcsi személyiség megalkotása szempontjából, idézőjelesen kellene
használni. József Attilánál viszont a létigének a feltételese áll: azzá
légy, ami nem vagy, ami akkor lennél, ha külső-belső helyzeted
önmegalkotásodat, személyiséged megalkotását megengedné.
(...)
(A felszólítás
tartalma)
Az első és alapkérdés: mi
az önfelszólítás, a didaxis tartalma, mit jelent: „légy férfi”?
Indirekt módon kell haladni a felelethez: mi nem az, azaz mivel van
szembeállítva ez a követelmény. Kosztolányinál ez világos: azzal a
magatartással, szereppel, mely az „örök komor kisebbséggel”
szemben a többségre, a „többi”-re, a „szokott”-ra, az
„átlag”-ra jellemző, s melyet ez ideig a költő is magára vett:
„boldog akartál lenni”.
Milyen szerepet utasít el
József Attila?
A nyolcadik strófa
harmadik sora következtető mondat: „Most hát a töltött fegyvert, /
szorítsd üres szívedhez”. Minek következtében? Az előző három
strófában a költő azokat az alapmeghatározásokat sorolja föl, melyeket
élete során végigpróbált, tapasztalt, hogy általuk kibontakoztassa,
megtartsa, megmentse életét, személyiségét. Mindegyik hamis szerepnek
bizonyult, mindegyik olyan szerepnek, amely nem vágott egybe
személyiségével, amelyben személyisége lényege sohasem nyilvánulhatott
meg, sohasem juthatott érvényre, amelyben soha nem láthatta meg senki,
ki ő. „Soha, soha nem mondta senki, hogy te jó vagy”. Azaz annak
következtében, hogy nem talált olyan szerepet, amelyben személyisége
lényegét megtarthatná, kibontakoztathatná, megnyilatkoztathatná.
Két további mozzanat
megerősíti, bizonyossá teszi ezt az értelmezést.
(A felszólítás
magyarázata)
Az egyik a következő. Az
említett három strófa (5--6--7.) nemcsak első része, előtagja egy
következő mondatnak („most hát a töltött fegyvert...”), hanem
egyben második része, utótagja egy magyarázó mondatnak; nemcsak
premisszája egy konklúziónak („a töltött fegyvert szorítsd üres
szívedhez”), hanem argumentuma egy tézisnek. E magyarázó mondatnak
az első felét, az argumentált tézist a harmadik-negyedik strófa foglalja
magába. Egy sor negatív értelmű állítást: tiltást találni ezekben.
Mégpedig egy sor alapvető, általános emberi-társadalmi magatartásnak,
szerepnek a tiltását: ne vádolj; ne fogadkozz; ne légy komisz magadhoz
(ne vádold a társadalom oldaláról magadat sem); ne csatlakozz. S végül
állító összegezésüket: maradj fölöslegesnek.
(...)
Ideje azonban visszatérni
az alapkérdéshez. Az eddigiek nyomán, úgy tűnik föl, megokoltan lehet
immár kimondani, hogy az önfelszólítás tartalma valóban ez:
„Most hát a töltött fegyvert / szorítsd üres szívedhez”.
(A befejezettség
elfogadása)
Öngyilkossága
elhatározásának tényét jelenti tehát e két sor? Talán -: igen. De ezt -
biológiai értelemben is véve a szót - határozottan állítani, bizonyítani
nem lehet. Határozottan csak azt lehet kimondani, hogy a költő erkölcsi
személyisége fenntartása föltételeinek megszűntét, totális hiányát s így
egyéni emberi élete végének szükségszerűségét is konstatálja. Az utolsó
versszakban foglalt (animális) alternatíva ugyanis, mint erről fönt szó
volt, eleve elesik. Funkciója, a szerkezet szempontjából, az, hogy
aláhúzza e döntés szükségszerű voltát, s ugyanakkor kiemelje választáson
alapuló, erkölcsi jellegét.
Véletlenül hullott-e
József Attila a szárszói vonat kerekei közé, vagy szántszándékkal
vetette magát oda, beszámíthatatlan idegállapotban tette-e, vagy
keserűen józanul, e vers szempontjából tökéletesen mellékes. A vers
megalkotásának élményfolyamatában, élményében intellektusa számára élete
végének ténye befejezetté, elkerülhetetlenné és elfogadottá lett. S a
bűn mozzanata éppen ebben rejlik. S ebben a vele járó érték
mozzanata is.
(A bűn)
A bűn kérdésének
tisztázása alapvető kérdése e vers értelmezésének (s a költő s az
egzisztencializmus viszonyának is). A szó, a fogalom, a probléma
fontosságát a költő sokszorosan kiemelte. Először is szilenciummal.
Pontos, jelzett interpunkciója e sornak ez volna: A bűn - az nem lesz
könnyebb: vagy ez: A bűn! az nem lesz könnyebb; vagy ez: A bűn?!
- az nem lesz könnyebb. Másodszor: az élre dobással. Harmadszor:
a mondatalany értelmező jellegű duplázásával. A bűn, az nem lesz
könnyebb. Negyedszer: a névmási alany (az) nyomatékosításával:
ennek ejtésideje és ereje jóval hosszabb az átlag névmásénál. Ötödször:
a jambikus jelleg erős érvényesítésével. Hatodszor: a határozott
névelővel. Nem egy bűn, nem ez vagy az a bűn lesz
könnyebb, hanem a bűn. De nemcsak nyomatékosító szerepe van az
a névelőnek. Jelzi azt is, hogy a versen belül adva van a bűn
mibenléte.
Ezért először is
tisztázni kell a szó, a fogalom viszonyát az alapgondolattal, az
alapmondat tartalmával. E második versszak összetartozó
mondatkomplexusában tárgyas alárendelésről van szó. A főmondat:
„köszönjed”. Ez értékjelenlét konstatálása. A következő
kérdés, tárgyas alárendelésről lévén szó, mit köszönj? s a
felelet: hogy bizonyság vagy. Ez az értékmozzanat megjelölése. Ez
a mondat azonban csak formális-grammatikai szempontból ennyi.
Lélektanilag-logikailag szilenciumos kötéssel, hozzátartozik az előző:
mire nézve vagy bizonyság? hogy hiába hull a könnyed. Ez az
értékmozzanatnak formális tartalomhatározása, amely azonban éppen
formálisságánál fogva további kérdést követel meg a konkrét erkölcsi
tartalom iránt: miért hull hiába a könnyed? Mert: a bűn, az nem lesz
könnyebb. A bűn tehát mondatszövevény magja, központja.
A bűn szót magában
foglaló mondat azonban grammatikai-logikai továbbkérdezést követel.
Kérdése lehet ez: milyen, melyik bűn nem lesz könnyebb? - azaz jelzői
mellékmondat felelhet rá; vagy ez: mikor, hogyan nem lesz könnyebb a
bűn? azaz módhatározói, időhatározói, feltételes mellékmondatról lehet
szó. A mondat pedig, amelyhez a két kérdés bármelyikét kapcsolni lehet,
kizárólag ez: „Légy, ami lennél: férfi.” Vagyis az alapmondat. A
két mondat között az összetartozást, különben, a szilenciumos
viszonyításon túl, a létige azonos logikai jövő ideje is nyilvánvalóvá
teszi.
Természetesen, az
említett policentrizmus következtében, a vers első sora főmondatának is
alá lehet rendelni a bűn szót tartalmazó mondatot. Ámde végül akkor is a
„Légy, ami lennél”-hez jutunk el, csakhogy kerülővel. Ami viszont
alapmondat volta mellett is bizonyíték. A dolog tehát így áll: az
önfelszólító alapmondat tartalmának realizálása (Légy, ami lennél:
férfi) bűn-nel van föloldhatatlan viszonyban, bűn-t von maga után.
Ugyanakkor azonban e bűn teljesedése, illetőleg jelenlétének végleges
bizonysága értékmozzanatot is rejt, amely viszont csak az
önfelszólítás tartalmának realizálásával érvényesülhet.
(1967) |