Napjaink József
Attila-képe
Németh G. Béla tanulmányai két okból is megérdemlik, hogy kiemelten
foglalkozzunk velük. Az a véleménye, mely szerint a kései költészet áll
az életmű csúcsán s az ide sorolható versek eszmeisége az
egzisztencializmus kategóriáival (válság, számvetés, szerep, szorongás,
felhívás, bűn) írhatók le, már nem volt beépíthető a hivatalos József
Attila-kép legtoleránsabb változatába sem. Így egyszerre mutatott példát
arra, hogy az újraértékelés szükséges és lehetséges. Másrészt Németh G.
Béla álláspontja része napjaink vitáinak is, egyik építőköve a mai
József Attila-kutatásnak.
A hetvenes-nyolcvanas években könyvtárnyi szakirodalom született József
Attiláról. Itt csak a legfontosabbak közül választhatunk ki
egyet-kettőt. Elsőként a textológiai munkákra utalnánk, melyek
eredményeként a költő életműve nemcsak súlyában látszik növekedni, hanem
terjedelmében is: számos korábban kiadatlan szöveg került publikálásra.
Stoll Béla jóvoltából rendelkezésünkre áll a versek (változatok) pontos
szövegét és keletkezési adatait tartalmazó kritikai kiadás (1984). Az
1992-ben megjelent „Miért fáj ma is” című gyűjteményes kötet a költő
kiadatlan pszichoanalitikus följegyzéseivel szembesíti olvasóit, a
tanulmányok és cikkek első részének új kritikai kiadása (1995) pedig -
Horváth Iván és munkatársai szöveggondozásában, Tverdota György
kommentárjaival - az Ihlet és nemzet című (korábban Esztétikai töredékek
néven ismert) költészetbölcseleti alapvetést úgy adja közre, hogy
tisztázza a variánsok keletkezés sorrendjét.
Kiadásra kerültek olyan, az életrajzot döntő pontokon
megvilágító-módosító emlékezések, mint Fábián Dánielé a Bartha Miklós
Társaság körüli időkről (1974), Vágó Márta nagyszerű könyve
találkozásukról és szerelmükről a húszas évek végén, újabb
találkozásukról és a Szép Szó körüli bonyodalmakról a harmincas évek
derekán (1975), Illyés Gyuláné elégikus beszámolója József Attila utolsó
hónapjairól (1984) és Szántó Judit naplója a harmincas évek fontos
történéseiről (1986). Az életrajzi kutatások olyan nagyságrendű
kérdéseket vetettek fel, mint hogy József Attila is szakított a
kommunista párttal, nemcsak a párt vele, s a szociáldemokraták felé
közeledő költőnek volt egy súlytalan jobboldali próbálkozása is (Horváth
Iván, Lengyel András); hogy József Attila betegségének
elhatalmasodásában szerepet játszott a „stigmatizáció”, tehát hogy
környezete bolondként kezelte (Bókay Antal, Jádi Ferenc, Stark Antal);
orvosai félre diagnosztizálták őt, mert még nem volt ismeretes akkor a
valószínűsíthető betegsége (Szőke György, Cserne István); s végzetes
hatással lehetett rá az is, hogy korábbi analitikusának, Rapaport
Samunak második könyvét magyarítva megismerkedett a freudi halálösztön
tünetleírásaival, és föltehetően azonosult velük (Valachi Anna, Lengyel
András).
Az alapművek között kell említenünk Szabolcsi Miklós többkötetes
monográfiáját (Fiatal életek indulója. József Attila pályakezdése, 1963,
Érik a fény. József Attila élete és pályája 1923-1927, 1977, „Kemény a
menny”. József Attila élete és pályája 1927-1930, 1992; Kész a leltár.
József Attila élete és pályája 1930-1937, 1998), melynek első két kötete
jelentős mértékben hozzájárult életrajzi ismereteinkhez, a művek
értelmezésében pedig saját kutatásai mellett bő áttekintést ad a
kimeríthetetlen szakirodalomról. 1987-ben jelent meg a Kortársak József
Attiláról (1922-1945) című három kötetes gyűjtemény, melyben
megtalálható egy korszak teljes József Attila-recepciója; nemcsak a
költő, hanem a korabeli magyar irodalom iránt érdeklődő számára is
megkerülhetetlen, tanulságos olvasmány.
Hasonló eredményekkel büszkélkedhet az értelmező munka is. A kései
korszak verseivel szemben ma az Eszméletben látják sokan a költő
legnagyobb, posztmodern távlattal rendelkező teljesítményét. Immár
másképp fogjuk fel József Attila félbehagyott költészetbölcseleti
tanulmányát is, amióta Tverdota György 1985-ös cikke (Mi a tétje az
időrendnek József Attila gondolkodástörténetében?) meggyőző érveket
hozott fel amellett, hogy ifjúkori próbálkozásról van szó, s nyoma sincs
benne marxista hatásnak. Tverdota másik fontos felismerése, hogy a -
Németh Andor kommentárjaiban fölmerült - „tiszta költészet” eszménye
nemcsak a húszas évek végén meghatározó, hanem József Attila egész
későbbi életművében. Föltehetően ez az egyik kulcsa annak, hogy a költő
(rövid agitprop korszakán túljutva) miért tudta politikai verseit magas
esztétikai szinten megvalósítani. A tiszta és az elkötelezett költészet
összeegyeztetésének elvi dilemmáját pedig úgy oldotta meg, hogy a
„varázsének”-ben, illetve a „névvarázs” jelenségében találta meg a kettő
közös alapját. Nem kevésbé fontos Lengyel András eredeti értelmezése a
költő 1935 augusztusában bekövetkezett szemléleti fordulatáról.
Szükségképpen vázlatos beszámolónkat annak megállapításával zárhatjuk,
hogy József Attila ma is népszerű: József Attila ma is népszerű,
annyira, hogy fiatalok zenésítik meg szövegeit, a rádió műsorra tűzi,
majd kazettán és CD-n adja ki összes versét, róla készül a legtöbb
tudományos disszertáció is. A rendszerváltást követően felbukkantak
ugyan politikai felhangú célozgatások, melyek megpróbálták kétségbe
vonni jelentőségét, de nem igazán találtak követőkre. Komolyabb
átértékelési kísérletként megemlíthetjük Kulcsár Szabó Ernő
irodalomtörténeti áttekintését (1993), amely József Attila nemzedékéből
Szabó Lőrinc költészete mellett teszi le a garast. Nem teljesen új
vélemény ez, hiszen például Illyés Gyula is Szabó Lőrincet becsülte
többre. A költői teljesítmények megítélésében is a legtermészetesebb
dolog a rangsorok állandó változása; ritkán alakul ki teljes konszenzus,
s ha mégis kialakul, ritkán van benne köszönet
|