Lengyel András: „...
Saját szemem láttára átalakulok”. József Attila 1935 augusztusi
fordulatáról
(részletek)
Babits Mihálynak írott,
1935. augusztus 18-i levelében József Attila önmaga mély, benső
átalakulását konstatálta: „Az a különös dolog történt, azaz történik
velem, hogy a saját szemem láttára átalakulok s ennek az átalakulásnak a
valódiságát még alig tudom megfogni. Igy nem is igen írtam, inkább csak
»fogásom« ellenőrzése végett próbálkoztam, mint gyermek, aki hallgat
ugyan a szóra, hogy éget a tüzes kályha, de azért kísérletet tesz, hogy
megérintse, megismerje. Ezek a versek is, amelyeket itt küldök, ilyen
próbálkozások. Szeretném, ha Önnek tetszenének, én nem vagyok egészen
biztos bennük.” (JAVL 313.) Nem kétséges, figyelemre méltó vallomás ez,
s érdekességét csak fokozza, hogy - mintegy implicite ráerősítve a
változás tényére - címzettje éppen az a Babits Mihály, akit korábban
József Attila meglehetősen éles hangú pamfletben (JAÖM 3:48-60.)
megtámadott. Az átalakulás azonban aligha állott ennyiből, ti. a
Babitshoz való közeledésből. Babitsot József Attila önmagában már
korábban megkövette, megírva a kapcsolatukat revideáló Magad emésztő
kezdetű versét. Sőt, a kérdés éppen az: ha ez az átalakulás elsődlegesen
nem a Babitshoz való viszony megváltozását takarja, akkor mi áll
mögötte? S ami még fontosabb: tulajdonképpen miben érhető tetten ez az
átalakulás?
Az életrajzi adatok,
amelyek ez időből nem túl bőségesek, s főleg nem összefüggőek, három
irányba mutatnak.
1. Bár részletei egyelőre
nem ismeretesek, tudjuk, valamikor ekkor formálódott ki József Attila
utolsó éveinek egyik központi jelentőségű személyi kapcsolata, ekkor
újította föl évekre megszakadt barátságát Ignotus Pállal. Az illegális
kommunista párttal már korábban megszűnt minden szervezeti kapcsolata,
véglegesen kívül került a „mozgalmon”, de csak ekkoriban, az Új Szellemi
Front körüli harcokba bekapcsolódva csatlakozott azokhoz, akik e
harcokat, mint irányzatképző és csoportokat teremtő folyamatot fogták
föl.
(...)
2. Minden jel szerint
ekkoriban alakult át a pszichoanalízishez való viszonya is. Nem tudjuk
ugyan, hogy pontosan mikor lett Gyömrői Edit „betege”, de az bizonyos,
hogy az 1935 tavaszi konfliktus - a kezelés időleges megszakadása? -
után éppen ekkor, 1935 augusztusában mélyült el a kettejük közötti
viszony. (Vö. JAVL 310., 313-314.) A Gyömrői Edittel folytatott
levelezéséből arra következtethetünk, hogy számára Gyömrői, mint
analitikus ekkoriban lett igazán fontos. Ennek a kezelésnek az 1935
augusztusi aktuális tartalmáról azonban, érthetően, szinte semmit nem
tudunk. A Gyömrői Edithez köthető nevezetes analítikus dokumentumok
későbbiek, a következő év tavaszáról valók.
3. Az életrajz
átalakulást sejttető szála a Barta Istvánnal (1900-1967) való különös, a
József Attila-életrajzba máig kellően bele nem illesztett barátság is.
Ez, mint Stoll Béla úttörő tanulmányokban kiderítette, 1935-ben
kulminált.
(...)
De miért lehetett
Bartának bármi köze a költő átalakulásához? Mi lehetett az ő - József
Attila számára fontos - újdonsága, baráti hozadéka? Stoll Béla jól vette
észre, hogy Barta világnézeti beállítottsága (mély konzervativizmusa,
katolicizmusa), amely a rá emlékezők szövegéből egyértelműen kiderül,
nehezen illeszthető be a hagyományos József Attila-képbe. A Bartával
való barátság legalábbis meglepő.
(...)
A magyarázat kulcsverse
kétségkívül az Én nem tudtam című vers. Ez a mindössze tizennégy
soros szonett in statu nascendi mutatja meg az átalakulást, azt a
pillanatot rögzítve meg, amikor két, különben ellentétes törekvés
egymásravonatkoztatásával József Attila egy gyökeresen új
gondolkodástörténeti pozíciót hozott létre. E vers ugyanis a keresztény
bűnértelmezés és a pszichoanalitikus önelemzés egyesítése, ütköztetve
„továbbfejlesztése”. A keresztény - katolikus - bűnértelmezés
jelenlétéről az első versszak explicit formában is tudósít. „Én úgy
hallgattam mindig, mint mesét / a bűnről szóló tanítást” - kezdte versét
a költő. S hogy itt valóban egy vallásos tanról volt szó, elárulja az a
tény, hogy a Bűnről Szóló Tanítás három szövegváltozatban is nagy
kezdőbetűkkel íródott, sőt a harmadik kézirat ezt még inkább kiemeli,
mert ez csak a Bűn és a Tanítás szót rögzítette nagy kezdőbetűvel. E -
vallásos genézisről árulkodó - kéziratok egyike volt meg Barta
Istvánnak; a vallásos - teológiai - eredet így eléggé nyilvánvaló. Ez
azonban csak az egyik szál, József Attila nemcsak egykori (immár
föladott) distanciáját jelzi (a bűnről szóló tanítást korábban „ostoba
beszédnek” tartotta), de belépteti az ellentétes előjelű gyakorlat
eredményét is: „Én nem tudtam, hogy annyi szörnyűség / barlangja
szívem.” Ez a negatív eredményű önismeret, nem lehet kétséges, csakis a
pszichoanalizis következménye lehet. Az akkor már több éve tartó, s
egyre intenzívebbé, szubjektíve egyre fontosabbá váló pszichoanalitikus
órák önföltáró, önmagát, lelki életét tudatosító gyakorlata kellett
hozzá. Az az érzés szólal meg benne, amit korábban Ady - más történelmi
időben élve, más személyiségképlet birtokában - is meglepően hasonlóan
fogalmazott meg: „lelkem alatt egy nagy mocsár: a förtelem” (Az ős
Kaján). Itt, a „szívben” lakozó szörnyűségek fölismerésénél és
diagnosztizálásánál azonban egy pillanatra meg kell állnunk. A lelki
jelenségek ilyen minősítése ugyanis ellentétes a
pszichoanalitikus intenciókkal; az analitikus kezelés a „szörnyűségnek”
vélt lelki jelenségek tudatosításával mintegy mentesíteni, fölmenteni
igyekszik a bűntudat alól. Természetessé, kezelhetővé tenni
igyekszik azt, amit a beteg egy homályos bűntudat jelenléte
következtében elfojtani, tudattalanná tenni igyekszik. A pszichoanalizis
mintegy relativizálja, föloldja a bűnt, „természetes emberinek” minősíti
azt, amit a maga szociális miliője által erkölcsileg is
szocializált beteg csak elfojtva képes elviselni. Ahogy maga Freud írta
Leonardo da Vinci-tanulmányában: „Senki sem lehet olyan nagy, hogy
szégyellnie kellene, ha alá van vetve azoknak a törvényeknek, melyek
egészséges és kóros cselekvésen egyforma szigorral uralkodnak.” (Freud,
Sigmund 1982. 255.) Nem véletlen, hogy a katolicizmus ma is kritikával
viszonyul a pszichoanalízishez, nem fogadja el az analízistől kapható
erkölcsi fölmentést, és, bár a teljes elutasítás már a múlté, az
ellenszenv ma is eleven. (Vö. Nyíri Tamás 1994. 25-26.) József Attila
azonban, mint e verse (s egy sor későbbi műve is) mutatja, a maga
számára nem a pszichoanalizis fölmentő, egyént visszaigazoló elveit
fogadta el. Az önfölmentés helyett egy szilárd erkölcsi-morális elveket
föltételező, az egyént adott esetben bűnössé is minősítő, de
mindenképpen az egyén fölött álló morális princípiumot vonatkoztatott
magára. Ez mindenképpen a pszichoanalízist elutasító Barta István
„hatása”, aki, mint Bóka megírta róla, nemcsak vallásos hitet, de
jelentős teológiai tudást is képviselt.
(...)
A bűn [I.],
amelyik a Babitsnak küldött másik vers volt, a Mint gyermek
logikai végkövetkeztetését bontja ki és rögzíti újra. Ennek nemcsak az a
gondolkodástörténeti hozadéka, hogy a költői én beismeri: „Zord bűnös
vagyok, azt hiszem”. Ez még csak egy szubjektíve átélt állapot rögzítése
lenne. A lényegesebb az, hogy a bűn, az egyéntől függetlenül, mint
negatív bizonyosság is megjelenik („Tudom, hogy a bűn nem vitás”), s
az egész vers tendenciáját tulajdonképpen e negatív bizonyosság
keresése adja meg. József Attila átalakulásának lényege, centruma
itt van. A bizonyosság, amelyet fölnőtt életében, tehát tudatos
gondolkodása egész idejében keresett (vö. Lengyel András 1994.) számára
immár csak negatívumként, mint negatív tartalmú bizonyosság képzelhető
el. Számára az ember nembeli lényege (Marx) immár nem valamiféle pozitív
entitás; csak mint negatívum, mint bűn képzelhető el.
(...) a Szerkesztői
üzenet bizonyos értelemben az 1935-ös fordulat gondolkodástörténeti
hozadékának összefoglalása. Szinte tételesen, pontokba foglalva
tárgyalja benne a költő a hit, a bűn, a rend és a szabadság problémáját;
prózában értekező formában reflektál arra, ami addig „csak” verseiben
jelent meg. Ez a cikk mutatja meg, hogy számára miért volt fontos a
vallás („a vallás az emberi lényeg megvalósítása - képzeletben” [JAÖM
3:184.]); hogyan értelmezi saját bűntudatát; s hogy mi szerinte a rend
és a szabadság viszonya. A sokféle tanulságot rejtő írásból
szempontunkból most ez utóbbi két kérdéskör látszik fontosnak. E
kettőben mutatkozik meg ugyanis a maga teljességében az a kihívásra
válaszoló, a kiindulási alapot átértelmező gyakorlat, amely József
Attilának Barta gondolkodásához való viszonyát jellemezte. A bűntudat
kapcsán pl. elismeri, hogy hisz „az eredendő bűnben” (ami a katolikus
vallás egyik tana), de ebből - sajátos logikával - számára nem
valamiféle vallásos hit következik, hanem a „tudományos szocializmus”
vállalása. „Mert - szerinte - kétféle bűn van. Az egyik fajta bűn csak
azért bűn, mert büntetés jár érte az uralkodó földi hatalmak különös
gondolkodása folytán”. Ez ellen, szerinte, „a büntetlenség
biztosításával, az intézményes szabadsággal” lehet küzdeni; célját, mint
a tudományos szocializmus híve e küzdelemben látja. De szerinte van egy
másikfajta bűn is, „az a bűn, amelyet akaratlanul elkövet az ember és
akkor is megbán elkövetője, ha nem büntetik érte. Ez az eredendő bűn.
Bűn az ellen, akit szeretünk.” Ez a második fajta bűn, legalábbis
elnevezésében, azonos a katolicizmus bűnértelmezésével, az ún. eredendő
bűnnel. De lényegét tekintve József Attila itt is átértelmezte a
katolikus intenciókat. Őt emberként ez a bűn töltötte el bűntudattal,
verseiben ez a fajta bűntudat nyilatkozik meg - megfoghatatlan
szorongásként, bűntelen bűnként. De itt sem a kereszténység egyik
dogmájával azonosította magát, sőt ezt a bűntudatot, deklarált
logikájának megfelelően, visszavezette társadalmi eredetére. Szerinte
ugyanis „az osztálytársadalmakban azoknak a bűnöknek a tudata, melyek
csak azért bűnök, mert büntetés jár értük, homályosítja el az eredendő
bűnnek, a szeretet ellen elkövetett bűnnek tudatát (ha ugyan egyáltalán
engedi létrejönni) és ez teszi lehetetlenné, hogy megbocsátásra képesek
és alkalmasak legyenek az emberek fiai.” (JAÖM 3:184-185.) Az emberek
ugyanis „e földi siralomvölgyben”, a kizsákmányolás viszonyai közepette
„nem fejthetik ki igazi mivoltukat, s mert nem fejthetik ki, nem is
eszmélhetnek rá közvetlenül” (JAÖM 3:184.). A bűnversek tehát, József
Attila implicite megfogalmazott szándékai szerint, a bűn, illetve a
bűntudat megjelenítésével az embernek „igazi mivoltára” való
„eszméltetését” szolgálták. Úgy fejeznek ki tehát bizonyos
„egzisztencialista” (valójában a modernitás kiürülő, kései szakaszára
jellemző) léttapasztalatot és életérzést, hogy eközben genetikusan
elsősorban egy átliberalizált „tudományos szocializmushoz” és egy
folyamatosan vitatott hagyományos katolicizmushoz kapcsolódnak.
Álláspontját tehát - birkózva saját benső szorongásával is - két
„hagyományos” irányzat ütköztetéséből küzdötte ki, s nem az
egzisztencialista filozófiából dedukálta.
Ez a kettős eredet
mutatható ki a rend és szabadság viszonyáról mondottakban is.
Figyelemreméltó, hogy a Szerkesztői üzenet fölhívja a figyelmet
(történetileg teljesen helytállóan) „arra, hogy a szabadság, egyenlőség
és testvériség fő eszményei a kereszténységnek. Isten előtt mindenki
szabad, egyenlő és testvér. A polgári forradalom csak földközelbe hozta
ezeket az eszményeket, amikor elvvé tette, hogy az állam törvényei előtt
is szabad, egyenlő és testvér minden ember.” (JAÖM 3:185.) Ugyanakkor,
vállalva szabadságelvei keresztény eredetét, elutasítja a konzervatív
katolicizmus rend-eszményét kifejező rendi államot. Mert - meggyőződése
szerint - „a rend csupán a szabadságból és a szabadságban fejtheti ki
magát” (JAÖM 3:185.). S e cikk végén a szabadságot megintcsak a rendhez
való viszonyában határozta meg: „Fellépésünkkel, írásainkkal,
gondolatainkkal, értelmességre hivatkozó hitünkkel az emberi egység
igényét próbáljuk ismét életre hívni, a réginél fejlettebb egységre
tartó haladottabb igényt, a modern, magamagát fegyelmező, rendbefoglaló
szabadságot.” (JAÖM 3:186.) Ez a szabadságértelmezés nyilvánvalóan nem
egyezik meg a konzervatív katolicizmus szabadság fölött diadalmaskodó
rend-eszményével; ez elsődlegesen a liberális szabadságértelmezés egyik,
erősen egyénített változatának tekinthető. De a kereszténység genetikus
hatása át meg átszövi az egész szöveget, és hatását: erejét mutatja,
hogy a „tudományos szocializmus híve” itt bizony már nem az osztályokra
szakadt emberiség osztályharcát szorgalmazza, hanem - elismerve a
szeretet egzisztenciális fontosságát - „az emberi egység igényét”
fogalmazza újra.
Minden vitájuk ellenére
tehát József Attila sokat magába olvasztott Barta István nézeteiből,
törekvéseiből.
(1995) |