







|
Gajdó
Ágnes
Jocótól Laláig
VALACHI ANNA
József Jolán, az édes mostoha
József Attila nővére száz évvel ezelőtt, 1899. január 16-án született
Budapesten, József Áron és Pőcze Borbála harmadik gyermekeként. (Nándor
jóval korábban meghalt, míg Margit nem sokkal Jolán születése előtt
esett áldozatul a diftériának.) Elsősorban költő öccse életrajzának
megírása tette híressé s közismertté nevét. 1940-ben jelent meg a József
Attila élete című mű, amely jelentős dokumentum az irodalomtörténészek
számára is, ám óvatosan kell kezelni, hiszen a testvéri elfogultság, a
múltszépítés miatt nem mindig szolgáltat pontos adatokat.
József Jolán életéről csak annyit tudtunk korábban, amennyit a József
Attila monográfiákban, életrajzokban a kutatók leírtak. Valachi Anna
irodalomtörténész kötete, amelynek "főhőse" József Jolán, az édes
mostoha - az alcím szerint egy önérvényesítő nő a XX. század első
felében. Az irodalomtörténeti szenzációként is olvasható könyv
prológusában a Ki volt József Jolán? című részben ez áll: "...József
Jolán, a Mama-helyettesből gyámanyává lett nővér sorsdöntő szerepet
töltött be költőtestvére életében. Bízvást állíthatjuk: nélküle nem
válhatott volna József Attila azzá, akivé végül is lett. Hiszen
eredendően a tehetséges és becsvágyó nővér személyes példája kínálta a
csonka családban nevelkedő fiúcska számára azt a fajta, sorsa ellen
lázadó, 'fölfelé' törekvő, társadalmi korlátokat ledöntő, önmegvalósító
magatartásmintát, amelyet előbb ösztönösen követve, majd kritikusan
felülvizsgálva mégiscsak a magáévá tett, az 'elvegyülés' helyett szintén
a 'kiválás' útját választva."
József Jolán élete kalandos és eseménydús. A legidősebb gyerek szerepe,
helyzete az ép családban sem könnyű. Apja eltűnése után Jocó szinte a
mamával egyenértékű szerepet töltött be: dolgozott, vigyázott a
kisebbekre. Felnőttként kezelték, felnőttként viselkedett, pedig csak
kilencéves. Valachi Anna véleménye szerint a koraérett kislány konokul
igyekezett megfelelni a külvilág elvárásainak, ugyanakkor képzeletbeli
valóságot is beillesztett életébe, ahol vágyai szabadon megjelenhettek.
A "kettős élet" nem nyújtott menedéket; később derült ki, hogy
idegrendszere labilissá zilálódott. (Nem véletlen, hogy a nehezebb
helyzetekben többször öngyilkossággal kísérletezett, így kereste a
megoldást, a kiutat.)
Jolán korán, tizenöt éves korában férjhez ment Pászti Elemér
tornatanárhoz, aki az egész családot magához vette (éppúgy, mint később
Makai Ödön). Gyermekük is született, Gábor - Pacónak becézték -, aki
nyolc hónapos korában diftériában meghalt. Első házasságáról Jolán nem
írt, nem beszélt. Szabolcsi Miklós monográfiájában (Fiatal életek
indulója) Pászti vázlatszerű visszaemlékezéseire támaszkodva föltárta a
házasság történetét. (A Szabad ötletek jegyzékében is található néhány
utalás Jolán első férjére: "A Pászty se dolgozott / a Jolán találkozott
vele / sulyzóival tornáztam"; "a Pászty a BTC tagja volt"; "a Jolán nem
beteg lett a férjétől - Elemér bácsi - ezt eltitkolták előttem"; a
"Pászty / cvibak / tiszti cvibak / rüsztung / mannlicher" asszociációsor
pedig a fronton harcoló sógorra utal.) Valachi sajátos értelmezése
szerint Pászti révén vált a nagylány anyjával egyenrangú nővé, s
ugyanakkor problematikus személlyé öccse szemében: "József Attila [...]
Pacó életében különleges családi szituációt élt meg: úgy érezhette, két
anyja is van egyszerre (hiszen a Mama és az anya-Jolán is ott élt
mellette), és nemcsak testvért, hanem Pászti személyében apát is kapott
nővérétől. [...] a kisfiú róla mintázta meg a férfi ideálképét: az első
apaimágót, amilyenné neki is válnia kell, ha meg akarja hódítani a
nővéréhez hasonlatos, vonzó nőket." (A pszichológiai nézőpont a kötet
egészére jellemző.)
Pászti után Makai Ödön ügyvéd következett, akiről jóval több adattal
rendelkeznek a kutatók, és neve is ismerősebben cseng. Makai Lippe Lucie
néven vette feleségül Jolánt. Később a testvérei is ezen a néven
szólították. József Jolán azonban "jobb testvér volt, mint feleség" -
Németh Andor találó megállapítása -, s teljesen azonosult az övéivel: ha
férjhez ment, vitte a családját is. A "doktor úr" és Lucie kapcsolata
nem volt felhőtlen. 1928-ban Hódmezővásárhelyre költöztek, ahol Jolán
elbűvölte környezetét, a társasági élet középpontjába került. Nevét
később az alföldi, kisvárosi környezethez igazította - Attila volt a
"keresztapa" -, és Lucie-ből Luca ángyi vagy Lidi lett.
Az ügyvéd után Bányai László újság- és dalszövegíróhoz ment férjhez, aki
- a Lacira rímelve - a Lala nevet adta Jolánnak. Új név, új szerep,
"öngyilkossági komédiák" - a siker azonban ismét elmaradt. Negyedik
házassága is tönkrement: Gerhauser Albert magyar-német szakos tanártól
sikerült fájdalommentesen elszakadnia. (Nagy Lajos felesége, Szegedi
Boris találóan jegyezte meg annak idején. "Jolán nem férjhez megy, hanem
férjhez jár...")
Jolán valószínűleg apjától örökölhette a kalandor hajlamot, az örök
kíváncsiság, a kitörés, felemelkedés vágya hajtotta egész életében.
Huszonhárom évesen, 1922 tavaszán Győrbe utazott, és színészi
képességeit egy kalaposkisasszony szerepében mutatta meg. Húga, Etelka
visszaemlékezése szerint "Jolán olyan gyönyörű volt a színpadon, mint
egy tündér. De nem tudott megszólalni. Egy hosszú percig. Amikor
megszólalt, a hangja hamisan csengett. Mi mindig szigorú kritikusai
voltunk egymásnak. Éreztem, hogy Jolán nem jó..." - A színészi karrier
és az önállósulási kísérlet kudarcba fulladt.
Érdekes epizód József Jolán életében a Juhász Gyulához fűződő kapcsolat.
Valachi Anna úgy véli, Jolán öntudatlanul is vonzódott öccse
mentoraihoz: "azokhoz az atyai jóbarátokhoz és mesterekhez, akiknek a
közelségére, biztató-segítő társaságára és véleményére oly nagy szüksége
volt neki is". 1924. június 11-én irodalmi igénnyel írt levelet küldött
öccse felfedezőjének, a magányos szegedi költőnek: "...szomorúnak lenni
tud az ember egymagában is, de örülni csak egy másvalakivel lehet
együtt. És néha olyan jól esne az öröm. Nem lehet tudni, hogy milyen
semmiségek kellenek ahhoz, hogy fölboruljon az emberben minden, hogy a
nyugalmát, egész valóját ne találja meg többé. [...] Ki tudja, honnan és
mikor jön egy segítő kéz, ami visszavezeti régi útjára." Juhásztól
azonban nem érkezett válasz, hiszen rossz levélíró volt, ám annál jobb
költő, és Valachi szerint a Régi költő és a Stanzák című Juhász-vers
költői válasz Jolán levelére.
Valachi Anna könyvében számos új, eddig nem publikált adatot - levelek,
szóbeli közlések - találunk. Részletesen ír azokról a csúsztatásokról,
kitalációkról és szándékos hazugságokról, amelyekkel József Jolán öccse
életrajzát, A város peremén című regényében pártközelibbé szándékozott
tenni. Az átdolgozott műben kiugróan szembetűnő, hogy Rákosi Mátyás mint
tanítómester szerepel. Jolán - később politikai okokra hivatkozva - úgy
állította be, mintha a pártvezér óriási hatással lett volna József
Attila gondolkodására, költészetére.
József Jolán öccse hazugságokról alkotott elméletéről is beszélt a
rádióban Török Sándor író mikrofonja előtt. A "Hazudik-e a költő?"
kérdésre adott válasza - Valachi véleménye szerint - nemcsak
magyarázatnak, hanem ars poeticának is fölfogható: "[...] még csak
jóhiszemű tévedés sincs, csak vannak csalók, akik önmagukat is
megcsalják. Hogy a hazugságnak hősei és vértanúi vannak, önfeláldozó
szélhámosai, akik hinni akarnak a tetszetős és kényelmes szólamokban.
Hogy fanatikus harcosok ezek, akik a 'jövőre függesztik szemüket',
vagyis néhány évvel előre számítva törtetnek. [...] az igazság
szolgálatához több elszántságra, kérlelhetetlenségre, fortélyra és
cinizmusra van szükség, mint a hazugságéhoz. Mert a hazugság győzhet a
maga behízelgő erejével, az igazság azonban csak logikával, pénzzel és
csellel." - A cselt, a fortélyt és a cinizmust kereshetjük Jolán
kérlelhetetlenül elszánt írásaiban, meg is találjuk; a logika azonban
helyenként sérült.
Igazat adhatunk Valachi Annának abban, hogy Jolán "a hazugság
önfeláldozó vértanúja". Az Óda kapcsán tett megállapításai viszont
szinte provokatív erejűek, és - mint ilyenek - ellenkezésre indítanak.
Kategorikusan kijelenti: "Eredendően ő (ti. Jolán - G. Á.) volt, hiszen
más nem is lehetett, az 'édes mostoha', akinek egykor lenyűgöző
szépségét [...] versében megörökítette. S mert Jolán személye a költő
emlékezetében igen gyakran olvad össze a Mama alakjával - a 'szeretlek,
mint anyját a gyermek' vallomás minden kétséget kizáróan még akkor is rá
vonatkozhatott, ha tudjuk, hogy a vers konkrét múzsája más volt."
(Kiemelések: G. Á.) Érdekes, ám ugyancsak vitatható gondolat, hogy a
nővér volt az első "ideális: azaz beteljesületlen anya-szerető" a költő
életében, a "plátói szerelem ős-múzsája". Valachi Anna Jolánt tartja az
Ó zordon Szépség kezdetű szonett szimbolikus nőalakjának - a
Pygmalion-motívum rejtett jelenlétével igazolja ezt az állítását és
pszichoanalitikus szaknyelv projektív identifikáció fogalmával.
József Jolán élete izgalmas és érdekes, akár egy kalandregény. És
nemcsak öccse révén érdemli meg a kutatók figyelmét: mint író, újságíró
is jelentőset alkotott. A néhol hiteltelen biográfus egészen jó tollú
zsurnalisztává fejlődött, igaz, a szövegkölcsönzéstől, a plagizálástól
sem riadt vissza. Érdemes lenne részletesebben földolgozni például az
1940-1944 között megjelent, Zilahy Lajos nevével fémjelzett Híd című
képes hetilapnál végzett újságírói és szerkesztőségi titkári munkáját
is. A Hídban publikált ismeretlen József Attila verseket, riportokat,
tudósításokat, ám sokszor idegen tollakkal ékeskedett: egész
bekezdéseket vett át öccse ismeretlen kézirataiból, Németh Andor
munkáiból. Cikkeiben Etus három gyermeke, Zsuzsi, Péter és Ádám
viszszatérő szereplő. A háború után több lapnál is dolgozott, a
Független Magyarországban, a Kis Újságban jelentek meg cikkei, 1947
nyarán a kommunista propaganda szolgálatába állított Magyar Nap című
bulvárlap munkatársa lett. Minden műfajban otthonosan mozgott, cikkei a
"korszak újságírói számára kötelező hurrá-optimista stílusban" íródtak.
A sajátos nézőpontból látott és láttatott József Jolán-portrét kötetben
eddig még meg nem jelent fotográfiák illusztrálják; sajnos, a képanyag
minősége silány. A kutató számára is jól hasznosíthatók a jegyzetek. A
kötetben való könnyebb eligazodást névmutató segíti. Újításnak számít,
hogy csak a hosszabb magyarázatokat, utalásokat közli a szerző számozott
jegyzetekben, az idézetek lelőhelyét a főszövegben, szögletes
zárójelben, rövidítve adja meg.
Valachi Anna könyvéből a nem éppen jellegzetesen 20. századi nőtípusnak
(típus-e?) képe rajzolódik ki, aki gyakran rejtette álarc mögé igazi
énjét. József Jolán a Ferencvárosból indult, nyomor és nélkülözés,
remény és bizakodás, keserűség és melankólia, felemelkedés és megtalált
szerepe, tragédiák és szebb napok váltakoztak az évek során. Az
utókortól nem kapta meg a feloldozást gyarló bűneiért, hiszen több
helyen meghamisította öccse életrajzát, ráadásul nyilvánvaló politikai
szempontok miatt. Ezzel együtt és ezt szem előtt tartva érdemes József
Attila nővérének életét és alkotásait tanulmányozni. A felfedezéshez és
a nyomozáshoz kiegészíthető és több ponton újraírható útikalauz lehet
Valachi Anna könyve.
(Papirusz Book, 1998)
Gajdó Ágnes |
|