A hivatalos
József Attila-kép folyamatos átalakulása
1956 után megkezdődött a dogmatikus József Attila-kép lebontása, a
hivatalos felfogás fokozatosan átalakult. De nem ment könnyen és
gyorsan. Egy még 1956-ban Lobogónk, József Attila címmel publikált cikk
szerzőjét hivatalos megrovásban részesítették, a hatvanas évek derekára
azonban ez a cím már hivatalos álláspont lett. A korabeli helyzet
furcsaságaihoz tartozik, hogy a költő halálának 20. évfordulója
alkalmából készült Emlékkönyv nem kerülhetett az olvasók kezébe (azt
követően, hogy Marosán György államminiszter, az egykori
szociáldemokrata bejelentette: az egykori kommunista párt nem zárta ki
József Attilát), a költő értekező prózájának gyűjteményes kiadása
viszont (benne számos politikai szempontból kényes írással) 1958-ban
csodával határos módon megjelenhetett.
Az első elmozdulást a korábbi merev hivatalos felfogástól éppen Révai
József tette meg 1957-es, 1958-as írásaiban, ahol immár megértően szólt
a költő freudizmusáról, bár továbbra is eszmei tévútnak minősítette.
Révai csak megpendítette, hogy József Attila egyszerre volt indulása
idején népies magyar költő és avantgárdista költő, Szabolcsi Miklós
viszont József Attila, Derkovits Gyula, Bartók Béla című „kísérletében”
(1958) a két háború közti magyar kultúra modelljét látta benne.
Szabolcsi egy másik fontos írásában a költői pályán már csak egyetlen
cezúrát ismert el: 1931 és 1932 között, a költő forrongó és érett
korszakát különböztetve meg, amivel gyakorlatilag kettévágta a
szocialista pályaszakaszt, a Döntsd a tőkét-periódust tényleges értékére
szállította le, ugyanakkor A város peremén, az Elégia és az Óda
jelentőségéhez közelítette a kései versekét.
Az ötvenes-hatvanas évek fordulójától a változatlanul középpontban
maradó középső pályaszakasz mellett egyre nagyobb figyelmet kap a korai
és a kései József Attila. A költő cikkeinek és tanulmányainak 1958-as
kiadását követően világossá vált, hogy értekezőként is jelentős.
A hatvanas évek felemás viszonyait jellemzi, hogy míg egyfelől az
ötvenes évek szellemét idéző módon vitáztak a költő és az illegális
kommunista párt viszonyáról, másfelől jelentékeny tudományos eredmények
születtek: fény derült az életrajz számos homályos részletére és új
lendületet kapott a költő poétikai leleményeinek számbavétele is.
Különösen nagy érdeklődést keltett Hankiss Elemér József Attila komplex
képei című dolgozata (1966), amely a költői képek bonyolult
jelentésszerkezetében mutatta ki e költészet szemléleti összetettségét.
Hasonló fogadtatásban részesültek Németh G. Béla Az önmegszólító
verstípusról (1967) és a Még, már, most (József Attila egy kései
verstípusáról) című tanulmányai (1969), amelyek a kései korszak
verseinek szó-, kép- és gesztuskincsét elemezve bizonyították e
válságköltészet egyedülálló jelentőségét József Attila életművében és a
magyar líratörténet egészében.
Figyelemre méltó, hogy József Attila növekvő népszerűségének még a
hivatalos kultusz sem tudott ártani. Már az 1945 után induló
költőnemzedék legjobbjai is - Pilinszky Jánostól Juhász Ferencig -
megkerülhetetlennek tartották, az utánuk jövők pedig anyanyelvként
beszélték. Ismeretes például Petri György vallomása, akinek roppant
erőfeszítésébe került, hogy elszakítsa, önállósítsa magát a József
Attila-hatástól. Az ötvenes években egyenruhába kényszerített,
egyszólamúnak beállított költészete lassan ismét többszólamúvá
változott, egyre újabb szépségeit, gondolati mélységeit fedezték fel.
Így előbb észrevétlenül, majd észrevehetően is kikerült a hatalom
felügyelete alól.
|