Tverdota György:
Mi a tétje az időrendnek József Attila gondolkodástörténetében?
(részletek)
A húszas évek utolsó harmadában József Attila egy költészetbölcseleti
teória kialakításán fáradozott. Egyidejűleg írott terjedelmes cikkei: az
Ady-vízió, Az Istenek halnak, az Ember él című Babits-pamflet, a Magyar
Mű és Labanc Szemle és az Irodalom és szocializmus elegendő anyagot
szolgáltatnak ahhoz, hogy a körvonalazódó gondolatrendszert
rekonstruáljuk, sőt, hogy a költő eszmevilágának alakulását is nyomon
kövessük pályájának ezen a rövid szakaszán.
Van azonban egy zavaró tényező, amely számos ponton összekuszálja a
lassanként kitisztuló képet: az (Esztétikai töredékek) című értekezés. A
bonyodalom abból származik, hogy ez a keltezetlen írás, amely csak a
költő halála után látott napvilágot, nem kész tanulmány, hanem egymást
részben fedő, variáló, kiegészítő fogalmazványok együttese. Mivel az
Esztétikai töredékekben az évtizedfordulón megjelent, fentebb említett
cikkek nem egy passzusa szó szerint „megismétlődött”, a gépirat
születésének kezdőpontját a József Attila Összes Művei III. kötetének,
az 1958-ban közzétett kritikai kiadásnak a sajtó alá rendezője 1929-ben
jelölte meg. Mivel ugyanakkor e posztumusz művészetbölcselet
gondolatmenete jelentősen elkanyarodik az Ady-vízióban és társaiban
foglaltaktól és az egyaránt érintett problémákat bővebben taglalja
ezeknél, a kritikai kiadás jegyzete az újabb szövegvariánsok
keletkezésének időpontját egészen 1936-ig meghosszabbítja: „Kétségtelen,
hogy e feljegyzések 1929-1936 között különböző időszakokban íródtak”:
„különösen az Irodalom és szocializmus című nagy tanulmányának egyes
gondolatait fejleszti tovább, néha szószerint is átvéve onnan egyes
részeket.”
Vajon melyek azok a szövegrészek az Esztétikai töredékekben, amelyek az
Irodalom és szocializmus megírásával egyidejűleg vagy azt megelőzően
születtek? - erre a kérdésre kell választ adnia annak, aki a húszas évek
vége József Attilájának művészetbölcseletét elemzi. Az elmondottak
alapján azokat a szövegrészeket, amelyek az említett cikkekben is
olvashatók, az évtizedfordulóra datálhatjuk, mindazt pedig, ami ettől
eltér, a későbbi fejlődés hozadékának kell tekintenünk.
Az Esztétikai töredékek értelmezésére kísérletet tevő kutatók egész sora
ebben a szellemben járt el. Elfogadták a kritikai kiadás jegyzete által
sugallt megoldást, és a posztumusz értekezést a költő legérettebb
esztétikai fejtegetéseként, a harmincas évek József Attilájának műveként
fogták föl. Holott maga a kritikai kiadás figyelmeztet arra, hogy „az
Esztétikai töredékeknek - s József Attila esztétikai nézeteinek -
rendszeres feldolgozása, értékelése, bírálata még nem történt meg”, és
így a szöveg keltezése, a benne foglalt gondolatok elhelyezése a költő
szellemi fejlődésének folyamatában csak előzetes, ideiglenes és globális
lehetett.
Magát az utólagos címadást: Esztétikai töredékek - is csak
provizórikusnak fogadhatjuk el. Olyan néven kellene emlegetnünk az
írást, amely figyelembe veszi a költői intenciót és a jelenleginél
pontosabban jellemzi a szöveg sajátosságait. József Attila a Töredékek
szövegében maga tett ajánlatot írásművének elnevezésére, élesen
tiltakozva az ellen, hogy művét bárki is esztétikának nevezze:
„kutatásunkat az ihletről való tan, avagy a művészet metafizikája
jelöléssel illethetjük, nem csupán azért mert az „aesthetika”
etimológiai jelentése ránk nem illik, hanem azért is, mert eme csak a
művészet szellemiségével foglalkozó tan számára a művészeten kívülit is
tárgyául tekintő esztétika mint elnevezés, történeti okoknál fogva
rosszhangzású”. (Kiemelések tőlem - TGy)
Szükségesnek tartottuk tehát a régi és a kritikai kiadás megjelenése
után közzétett újabb források körültekintő elemzése alapján újragondolni
az Esztétikai töredékek keltezését, viszonyát a húszas évek végén
megjelent értekezésekhez. A hipotézis, amelyhez vizsgálódásaink
eredményeképpen eljutottunk, épp az ellenkezője annak, amit a fentebb
ismertetett közfelfogás tartalmaz. Az írás szerintünk a költő húszas
évek végén született cikkeivel nagyjából egyidejüleg, még az Irodalom és
szocializmus megírása előtt keletkezett, s nem a Töredékek táplálkoznak
a szabadelőadás szövegéből, hanem fordítva: már elkészült gépiratos
művészetbölcseletét aknázta ki a költő, amikor a Jaurčs-munkaközösségben
alkalma nyílott nézetei kifejtésére. Sőt, hajlunk arra a feltételezésre,
hogy a szóbanforgó mű még az első nagyobb terjedelmű értekezés, az
Ady-vízió előtt keletkezett, tehát nem egy fejlődési sor végére, hanem
elejére helyezhető. Még azt is megkockáztatjuk, hogy az Esztétikai
töredékek törzsanyaga valamikor 1928 második felében, legkésőbb 1929
első hónapjaiban, félévvel az Ady-vízió megjelenését megelőzően íródott
le. Tehát az írás terjedelmében beletartozik egy olyan vizsgálódás
kereteibe, amelynek célja feltárni az ihletről való tant, ahogyan azt a
költő a húszas évek utolsó harmadában elgondolta.
Említett írásaiban József Attila a művészetnek mint szellemi
tevékenységnek a meghatározására törekszik. Vitába száll azokkal a
nézetekkel, amelyek a művészetet a játékkal, a szépséggel,
gyönyörködéssel, tetszéssel, érzelemmel, az érzelem kifejezésével hozták
összefüggésbe. Élesen szembefordul minden olyan törekvéssel, amely
pszichológiai nézőpontból közelít az alkotó munkájához. Háromféle
szellemi tevékenységet ismer el: az intuíciót (vagy szemléletet), a
spekulációt és az ihletet. A művészet szellemiségének ez utóbbit
tekinti, és elhatárolja ezt az előbbi kettőtől, szembeállítja velük.
Nagy erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy megkeresse az ihlet
rendszertani helyét a szellemi tevékenységek e hármasságában.
Fejtegetéseiben persze elsősorban a költészetet tartja szem előtt, az
ihletre vonatkozó meghatározásait különös gonddal mélyíti el azokon a
pontokon, amelyeken nyelv és költészet viszonyának problémaköre előtérbe
kerül.
A Töredékek és a rákövetkező értekezések gondolatmenetének egyöntetűsége
rövidebb-hosszabb szövegszerű átfedésekben konkretizálódik, s a
szempontoknak ez a mély belső rokonsága első pillantásra azzal a
veszéllyel fenyegeti az elemzőt, hogy vállalkozása lényegi
megkülönböztető jegyek keresésére az Esztétikai töredékek és az
évtizedforduló más írásai között, kudarcba fullad. Alaposabb olvasás
után kiviláglik, hogy vannak ilyen differencia specifikák. Melyek ezek?
Az egyik megkülönböztető jegy az az alapelv, amelyre a költő az Irodalom
és szocializmusban az ihlet meghatározását és az ihlet tanát építi:
„Minthogy a valósággal való összeköttetésünk már megvan, elméleti tétel
nyomában is elindulhatunk ... Ez a tétel így hangzik: a feltételek száma
nem lehet végtelen. E tétel Arisztotelész nevéhez fűződik, és mint a
végtelen regresszus lehetetlenségének elve ismeretes. Ezt az elvet én
elfogadom.” A gondolatmenet, amely erre az elvre épül, abba a tételbe
torkollik, amely szerint az ihlet megszünteti az intuíciók végtelen
regresszusát, s a szemlélhetetlen világegész helyére végső szemléleti
egészként megteremti a művet. Egy másik tanulmányban kimutattuk, hogy az
Arisztotelészre történt hivatkozás ellenére a végtelen regresszus
lehetetlenségének elvét József Attila Pauler Ákostól tanulta. Ugyanitt
mutattuk ki, hogy az Irodalom és szocializmus-ban kifejtett elmélet már
egy évvel előbb, Az Istenek halnak, az Ember él című írásban is készen
volt.
(...)
S ami még figyelemre méltóbb: a harmincas évek elejére datált írásműből
hiányzik minden olyan elem, amely a költő szocialista világnézetére,
marxista filozófiai inspirációjára vallana. Ha József Attila
összehangolta költészetbölcseleti nézeteit szocialista világnézetével,
mint Németh Andor állítja, s ah a Töredékek 1932 táján keletkezett,
akkor ennek éppúgy tükröződnie kellett volna ebben az írásban, mint más,
akkortájt megjelent cikkeiben. Ha az Esztétika töredékek valóban az
Irodalom és szocializmus folytatásának készült, akkor miért nélkülözi az
osztályharcos elkötelezettségnek a szabadelőadásban tapasztalható nyílt
és határozott megnyilvánulásait, miért nem ismerhető fel szövegében az
Irodalom és szocializmus koncepcióját átható dialektikus materialista
célzatú felfogás, miért nem egészítik ki filozófiai fejtegetéseit az
„előzményéhez” hasonló szociológiai szempontú elemzések?
Egy konkrét példát is felhozhatunk a kérdéseinkben rejlő, az Esztétikai
töredékek marxista hangoltságát tagadó álláspontunk igazolására. József
Attila a húszas évek végén több írásában úgy határozta meg az ihletet,
mint közös szellemiséget. A közösséget, amelyben az ihlet tevékenykedik,
nemzetnek nevezte. Ezt a felfogást az Irodalom és szocializmus megírása
idején úgy igyekezett szocialista módon továbbfejleszteni, hogy a nyelv
és a költészet nemzetek szerinti tagolásának mintájára különbséget tett
az osztályok lelki kiállási módja, azaz nyelve és költészete között: a
proletariátus nyelvét, ihletét megkülönböztette a burzsoáziáétól. A
Töredékek Ihlet és nemzet című fejezetében (amelyet az exisztencia
fogalom jelenléte folytán a kézirat törzsanyagához sorolunk), ez a
különbségtétel még hiányzik, csak az ihlet és a nemzet közösségéről esik
szó. A tanulmánynak ez a részlete tehát még olyan tudatállapotról
tanúskodik, amely a költőt legkésőbb az Ady-vízió és a Magyar Mű és
Labanc Szemle megírása idején vagy azt megelőzően jellemezte.
Fölmerül annak lehetősége, hogy az Esztétikai töredékek nem 1932 körül,
hanem a későbbiekben keletkezett, hogy nem harcosan kommunista, hanem
ú.n. kései művészetbölcseletről van szó, amelynek írása során a költő
már túllépett a közvetlen, agitatív, a marxi terminológiát mindenáron
erőltető korszakán. Németh G. Béla értelmezése alapjául lényegében ez a
felfogás szolgál. Ha ezt elfogadnánk, akkor egy további nehézséggel
kellene szembenéznünk: miért nincs a szövegben semmi jele a költő
erősödő (és már a harmincas évek elején megjelent írásokban is
érzékelhető) vonzalmának a freudi világ- és ezen belül
művészetmagyarázathoz? Több jel utal arra, hogy a költészetről alkotott
koncepcióját élete utolsó éveiben egyre inkább befolyásolta a
pszichoanalízis. Miért éppen a Töredékek képezne kivételt? A posztumusz
művészetbölcselet nem egy pontján éles kirohanásokat olvashatunk minden
olyan törekvés ellen, amelyek a művészet lényegét pszichológiai
módszerrel kísérelték megmagyarázni: „ahelyett hogy a művészi alkotás
műhelyéből a lélektani szemét kisöpörtetett volna, hogy az alkotás
folyamatáról tiszta kép adassék, szőrös ecsetekkel olyan idegen lényeket
festettek a művészetre (szépség stb.), amelyek a nem művészetben is
bennevalók.” - olvassuk például egyik helyen. Lehetne erre azt
válaszolni, hogy József Attila itt nem a freudizmust, hanem a
hagyományos, Freud előtti pszichológiai álláspontokat támadta, de akkor
vajon miért nem határolta el egymástól a kettőt legalább egy utalás
erejéig? S miért nem folyamodott akkor annál inkább e modern
„nem-pszichologizáló” lélektan eredményeihez?
Az elmondottakból azt a negatív konklúziót vonhatjuk le, hogy a
tanulmány szövegében nem találtunk olyan jegyeket, amelyek alapján
rokonítható lenne a harmincas évek más írásaival. Az Esztétikai
töredékek nem fér rá e korszak József Attilájának szellemi térképére.
Annál több okunk van feltételezni, hogy az írásmű a „sor elejére” illik.
Azon túl, hogy az Ady-vízió vagy a Babits-pamflet filozófiai
fejtegetései semmivel sem kezdetlegesebbek, mint a szóban forgó
művészetbölcseleti töredék spekulációi, s azon túl, hogy a közöttük
felismerhető szövegszerű átfedések is a fogantatásuk időbeli közelségére
utalnak, egy sor apró adalék ugyancsak az 1928 végi, 1929 eleji
keletkezési időpont mellett szól.
Arról, hogy a költő ilyen nagy teoretikus vállalkozásba kezdett nincs
közvetlen adatunk. A Vágó Mártával folytatott levelezésében azonban
történnek célzások arra, hogy műhelyében művészetbölcseleti rendszerezés
van készülőben. Márta 1928. júl. 29-én hozzá írott levelében kritikai
észrevételt fűz a költőnek valamilyen szövegéhez. „Irásodra én is
megtehetném kisded megjegyzéseimet, de éretlenségéhez képest minden
egyéb formai és más hiánya annyira eltörpül, hogy szóra sem érdemes.” A
mondatból nem derül ki, versre vagy prózai szövegre utal itt a levélíró.
1928. szept. 17-én írott levelében azonban újra szóbakerül egy szöveg, s
a kontextusból nyilvánvalóvá válik, hogy nem versről van szó: „Irásodtól
is el voltak ragadtatva a jelenlevő szakértők, Julis és Béla (Mannheimné
és Halasi)”.
(...)
Ha írt is valamilyen filozófiai-esztétikai fejtegetést, ha építgette is
rendszerét a költő, miből gondoljuk, hogy ez épp az Esztétikai töredékek
lett volna? Azokból a kisebb-nagyobb tartalmi egyezésekből, amelyek a
Töredékek és a levelezések között kimutathatók. A legterjedelmesebb és
ezért talán legmeggyőzőbb közülük az eposz és történetírás párhuzamba
állítása a festménnyel és tapétával.
József Attila annak érdekében, hogy szemléltesse a művészi kompozíciójú
próza és az értekező próza lényegbevágó különbségét, képzőművészeti
példához: a festmény és a tapéta alapvető kompozícionális eltéréséhez
folyamodik 1928. okt. 11-én kelt levelében: „az intelligencia tényei
kívül vannak az időn, egyszerre csak egy áll fenn tehát, illetőleg egy
foglalkoztat, hat és alkot, míg a történeti tények mind egyszerre vannak
az időben. Dózsa forradalma mint történeti tény ma is hat, ma is munkát,
determináló munkát végez, míg a szép vers vagy kép, vagy gondolat
önmagában lezárt világ, kompozíció. Tehát az eposz úgy viszonylik a
történelemhez, mint a festmény a tapétához: az előbbiekhez semmit se
tenni, se tőlük elvenni nem lehet, míg az utóbbiak előre-hátra a
végtelenségig folytathatók, növelhetők, vagy kisebbíthetők,
keskenyíthetők, rövidíthetők.”
Vágó Márta a levélnek ehhez a passzusához könyvében azt a megjegyzést
fűzi, hogy József Attila „később kifejtette egy cikkében, hogy a mű
lehet tökéletes, a társadalom soha. Ezek talán az első nyomai annak a
cikknek.” Melyik cikkre gondolhatott az emlékező? Egyetlen olyan írást
ismerünk, amelyre ez a megjegyzés vonatkozhat: a Töredékeket. Úgy
véljük, hogy a költő levelezőpartnerének készülő művészetbölcselete
egyik formálódó eszméjéről számol be levelében.
A gondolat az értekezésben a következő változatban szerepel:
„hasonlítsuk csak össze az eposzt a történettel és a tapétát a
festménnyel. Az eposznak van eleje és van vége, a történetnek nincsen.
(...) A tapétát is növelhetem föl-le, bevonhatom vele a kínai falat,
szabdalhatom, - a tapétakereskedő örömében dörzsölgeti óvatos kezét, de
a tapéta lényegében nem változik. De ha így elköltöttük jövedelmünket és
keresni akarván beállítunk a szépművészeti múzeumba, hogy ott a kész
festmények „gazdagítására” ecsettel kezünkben vállalkozzunk, alighanem
hamarosan fölszedhetnők sátorfánkat, holott a tapétán és a festményen
minden rózsabimbó után beiktathatunk még egy-egy ibolyát. A műalkotáshoz
sem hozzátenni, sem belőle elvenni nem lehet, ha az valóban műalkotás,
anélkül, hogy annak művészi volta meg ne változna, meg ne szűnne. A
tapéta rózsájához és leveleihez puszpángbokrokat és malackörmöket
egyként illeszthetek, esetleg nem fog tetszeni, nem lesz szép, de tapéta
marad, holott a műalkotás esetleg nem szép, ám ha változtatok rajta,
hogy széppé tegyem, megszűnik műalkotás lenni.”
Az analógia felbukkan a Töredékek egy másik helyén is:
„A történetet éppúgy nem tévesztjük össze az eposszal, amint hogy a
faldekorációt nem tévesztjük össze a festménnyel. Hiszen az előbbiek
végtelenek, bármeddig is folytathatóak, utóbbiak pedig zárt és
elemeikben sem nem szaporítható, sem nem növelhető egységek, úgyhogy
külön kategóriába kívánkoznak.”
A levélrészlet és az értekezésből vett idézetek összehasonlítása alapján
könnyen belátható, hogy a Töredékekben kifejtett gondolat már 1928 őszén
készen volt. Ha a töredékes művészetbölcselet 1932-ben vagy később
született, akkor a levelezésben fölmerült ötlet legalább négy esztendeig
raktáron volt, míg a költő újra elővette. Ezt a lehetőséget
természetesen nem lehet teljesen kizárni, de meggondolandó, hogy az
eposz-történetírás - festmény-tapéta párhuzam kizárólag az 1928 őszi
levélben és az értekezésben fordul elő. Figyelmet érdemel az a körülmény
is, hogy ez a párhuzam a töredékek törzsanyagában, az exisztencia
fogalmával szoros összefüggésben szerepel. Ha tehát nem is teljes
bizonyossággal, de nagy valószínűséggel állíthatjuk, hogy József Attila
művészetbölcseletének törzsanyaga és az említett levél születése között
nem évek, legfeljebb hónapok teltek el.
(...)
Mivel tehát „a végtelen regresszus lehetetlensége” és az „exisztencia
dialektikája” elveinek összeférhetetlensége, rivalizálása folytán a
Töredékek nem keletkezhetett az Ady-vízióval, a Magyar Mű és Labanc
Szemlével, a Babits-pamflettel és az Irodalom és szocializmussal
egyidejüleg; mivel másfelől a harmincas évek József Attilájának szellemi
térképére nem fér rá egy ilyen értekezés; mivel harmadrészt a
fogalmazvány törzsanyaga több okból is keletkezhetett az Ady-vízió
születése előtt, ezért József Attila töredékes művészetbölcseletének
születését a József Attila - Vágó Márta levelezés hónapjaira, 1928
végére és 1929 elejére keltezzük.
Ha a kutatás elfogadná az Esztétikai töredékek kronologizálására tett
módosítási-pontosítási javaslatunkat, ez meglehetősen nagy mértékben
megváltoztatná a gondolkodó és értekező József Attiláról alkotott
képünket. Sokkal gazdagabb anyag állna annak rendelkezésére, aki a
Párizsból hazatért fiatal költő világképének, esztétikai gondolkodásának
és költői gyakorlatának jellemzésére vállalkozik. Aki viszont az érett
József Attila művészetbölcseleti rendszerét szeretné rekonstruálni, aki
a költő marxista és/vagy freudi ihletésű esztétikai elveiről kíván
tájékozódni, annak igen szegényes anyaggal kellene beérnie. Ez a
„veszteség” azonban valójában nyereségnek könyvelhető el, hiszen így egy
olyan tényezőt iktathatnánk ki a harmincas évekre datált anyagok közül,
amely - mivel nem odavaló volt - csak zavarokat okozott a József
Attila-kutatásban.
Ha az általunk kifejtett hipotézis igaz, akkor József Attila csak
egyetlenegyszer alakított ki művészetbölcseleti rendszert élete során: a
húszas évek utolsó harmadában. Ez a rendszer alapjában véve nem
marxista, még csak nem is hegeliánus ihletésű. Ebben az összefüggésben
szemlélve az Irodalom és szocializmus sem tekinthető József Attila
marxista esztétikai főművének, hanem határesetnek, átmeneti jellegű
gondolatrendszernek minősül. A költő a korszerű polgári filozófiai
iskoláktól tanult szempontok szerint felépített művészetbölcseletét
akarta marxista módon továbbfejleszteni, amikor csatlakozott az
illegális kommunista párthoz és a Jaurčs-munkaközösség felkérte előadása
megtartására: ez a kettősség nyomja rá bélyegét a szabadelőadás
gondolatmenetére.
Egész sor adatunk van, amelyek azt bizonyítják, hogy ez az átmeneti
gondolatrendszer a későbbiekben továbbfejlődött. Fejtő Ferenc emlékezése
szerint például barátja a harmincas évek elején elmélyülten
tanulmányozta Hegel Esztétikáját. Egyik-másik későbbi művészetelméleti
írásán meglátszik a marxista szociológia mélyebb hatása is (pl. a
művészet - árutermelés tétel megfogalmazásában és kifejtésében). A kor
marxista művészeti teoretikusainak munkásságával is alaposabban
megismerkedhetett a harmincas években (Lukács György egyik cikkét
például közölte az általa szerkesztett Valóság című folyóiratban). Arról
is tudunk, hogy a freudi szublimáció-tan komoly szerepet játszott
költészetesztétikai nézeteinek továbbfejlődésében. De mindez az
Esztétikai töredékekben a leghalványabb formában sincs még jelen.
A költő gondolati fejlődése töretlenül ível a Töredékektől az
évtizedvégi értekezéseken keresztül az Irodalom és szocializmusig. A
költészetbölcseleti formatan, amely a töredékes fogalmazványban
körvonalazódik, közvetlenül, módosítás nélkül a Klárisok és
Medáliák-típusú költői gyakorlat, a József Attila-i tiszta költészet,
tömény vers, varázsének-költészet elméleti megalapozására,
megindoklására alkalmas. Ebből a pozícióból mozdul el a költő egyfajta
népi-plebejus elkötelezettség vállalása felé, s ezzel párhuzamosan az
Ady-vízióban, a Magyar Mű és Labanc Szemlében és a Babits-pamfletben az
elméletet is hozzáigazítja az orientációjában jelentkező változáshoz. Az
újabb politikai-világnézeti pályamódosítás a paraszt-szocializmustól a
forradalmi munkásmozgalom felé az évtizedforduló verseiben és teoretikus
szinten az Irodalom és szocializmusban érhető tetten. Figyelemre méltó
azonban, hogy a Töredékekben kialakított alapképlet a módosítások
ellenére mindvégig változatlan marad. További nehéz feladat annak
kimutatása, mi maradt meg ebből a művészetbölcseletből a harmincas évek
nagy változásai során és mi módosult a költő gondolkodásában „érett”
költészetének kibontakozása idején. |