Halász Gábor: József
Attila Összes versei megjelenése alkalmából
(részletek)
Harminchárom éves lenne,
mai fogalmak szerint egészen ifjú költő, akinek az indulását tartják
számon és a fejlődését várják, ha idegbaja össze nem sűríti sorsát
néhány lázasan robbanó esztendőbe, ha öngyilkossága, ez a rettenetes
stilizálás, teljessé nem teszi hányt-vetett életét. Élt és ebbe más is
belehalt már, de oly mohón, egész fiatal erejének megfeszítésével senki
sem rohant a pusztulás felé, mint ő. Mint másban a friss izmok, a nyíló
képzelet, a szárnyaló gondolat ifjúi elragadtatása, sötét tűzzel
lobogott benne a csalódás, az elkeseredés, a halálraszántság; soha ilyen
fiatalos dacot a pusztulásban! Nem pesszimizmus volt ez a szó szokott
értelmében, nem lemondás és fáradt szomorúság; erőszakos követése a
rossznak, türelmetlen dörömbözés az alvilág kapuján, lefelé vivő
szenvedély. Nem az élete volt elviselhetetlen, csak a róla magában
kiformált szégyenítő, kínzó gondolatok, ahogy koponyája
szétroncsolódását is megelőzte az agy bomlása; teste végül engedelmesen
nyúlt el a tehervonat előtt, amely képzeletben már annyiszor eldübörgött
felette. Képzelete mérgezte meg ifjúságát, nem a valódi viszontagságok.
Hiszen a legküzdelmesebb években, a hányódás, éhezés időszakában
áhítatos szonettek születtek a keze alatt, a Nyugat formaművészei
ihlették, koldus volt, de hivalkodón a szépség koldusa; csak később a
relatív nyugalom napjaiban szakadt fel és hatalmasodott el a
megalázottság érzése, borult lelkére a külvárosi éj, a jelennél kínzóbb,
mert legyűrhetetlen emlék.
(...)
A fiú lelke az anyjával
vajúdott, mint egykor az anyai test vele, hordozta magában meg nem
szülhető képét; nőtt, terebélyesedett a fantom, magába szívta tápláló
erejét, mint követelő magzat. Az idegek neki robotoltak, mint egykor
munkás kezei a fiának, a világ vele volt tele, az elboruló értelem már
csak az ő titkos parancsszavának engedett. „Irgalom, édesanyám, mama,
nézd, jaj kész ez a vers is!” - tör fel a meggyötört sikoly egyik utolsó
töredékében; hexameteres sikoly, a költő ünnepélyes erőfeszítése a
végveszedelem pillanatában is. Mi más a költés értelme, mint ez a
formált sikoltás, az ösztönök sűrűjéből kitörő tiszta hang, a
megváltódás a szó ereje által? Pőcze Borbála nemcsak a válság felé
sodorta vergődő gyermekét; a verset, az utolsó lucidum intervallumot is
ő erőszakolta ki belőle, megszállottá tette a szó művészi értelmében is.
Az ősfélelmek között
didergő lélek szenvedélye a tisztánlátás. Minél vonzóbb a mélység
csábítása, annál merészebb egyensúlyjátékokkal tesz bizonyságot fölötte
szelleme erejéről. A rend a zűrzavarban megvalósítható, csak makacsul
hinni kell a lehetőségében és még akkor sem ábrándulni ke belőle, ha
tömegmutatványként kínálják az egyén régi álmait. József Attila egy
kiábrándult és fanatikus világban is hű tudott maradni az egyszerű
meggyőződéshez, mert a társadalmi törvényeket éppenúgy magában hordozta,
magából vonta el, mint felháborodásait és panaszát. Az ő igazságtalan és
egyensúlytalan, elnyomatással, küzdelemmel és kétségekkel teli
történelmi valósága a lelke volt, minden külső történés csak a belső
sivárságnak felerősített, durvává nagyított képe; a külváros ő maga volt
és jöhetett-e olyan forradalmi megoldás, amely ezen a sorson, alkaton,
elrendeltségen segíteni tudott volna? Egy régebbi kritikámban szemére
hánytam egyes, túlságosan propagandaízű verseit. Hozzám írt levele ekkor
csodálatos önismerettel világosított fel tévedésemről: „Én a
proletárságot is formának látom, úgy a versben, mint a társadalmi
életben és ilyen értelemben élek motívumaival. Pl.: Nagyon sűrűn
visszatérő érzésem a sivárságé s kifejező szándékom, rontó-bontó,
alakító vágyam számára csupán „jóljön” az elhagyott telkeknek az a
vidéke, amely korunkban a kapitalizmus fogalmával teszi értelmessé önnön
sivár állapotát, jóllehet engem, a költőt csak önnön sivársági
érzésemnek formába állása érdekel. Ezért - sajnos - baloldalon sem lelem
költő létemre a helyemet - ők tartalomnak látják - s félig-meddig maga
is - azt, amit én a rokontalanságban egyre nyomasztóbb öntudattal
formaként vetek papírra.”
Éppen mert kivetítésről
van szó, uralkodik „proletár” verseiben a tájkép, a részletes és gondos
terepfelvétel, az érzékeny ráeszmélés a jellegzetes színfoltokra, melyek
uralkodó hangulatát igazolhatják. A metszetek acélosszürke tónusára
emlékeztetnek ezek a pontosságukban kísérteties képek, kedvenc időszakuk
az alkony, „az éles, tiszta szürkület”, vagy az éj, „a kék, vas
éjszaka”, „az ezüst sötétség”, kedvenc évszakuk az ősz és még inkább a
tél, amikor kiterített fagyos háló az ég, a csönd kihűl, a fagyra tőrt
emel az ág és a szomorú táj felett csak leng a lélek, „alacsonyan -
leng, nem suhan”. Ilyenkor járkál a város peremén és a mocsok felett
villanó fényekből, a nyomor mélyéből ütköző hangokból, rongyokból és
csillagokból megalkotja hallucinatív erejű képét. „Idegein elmerítem -
mint a hálót” - jelöli meg a „módszerét”, szívét fájdítja, mint külön
fájdalomkeltő szerrel, a látvánnyal, míg elgyötörten rendbe sorakoznak a
kikívánkozó szavak. Persze a kelleténél csak egy kevéssel több
rácsodálkozás és már hígulnak a színek, romantikába fordul át a kemény
szorongás; ha más nem, ezeknek a verseknek elnyúló alaktalansága, a
szívlökésszerűen kihagyó, újuló érzelemhullámokkal, figyelmeztet a
veszedelmes határra. Nem fogja össze őket más, mint az érzés; nagyon
mélyről jöttnek kell lennie, hogy erejéből végig fusson. De a
legszétterültebben is felszikrázik néhány felejthetetlen sor, kép, vagy
nyelvi ötlet, ami kárpótol a lanyhulásért.
(1938) |