Bálint György: József
Attila: Nagyon fáj
(részlet)
Olcsó szellemesség volna
összevetni egy régebbi kötetének és a mostaninak a címét és
megállapítani, hogy ő, aki valamikor azt hirdette: „Döntsd a tőkét, ne
siránkozz”, most nem nagyon döntögeti a tőkét, de annál többet
siránkozik. Ez nyilván igaz, de az is igaz, hogy a tőkedöntésre nem a
vers a legalkalmasabb szerszám, és a siránkozás - legalább időnként - a
költők természetes megnyilvánulása. Gyanús az olyan költő, aki minden
versében szabatosan és félreérthetetlenül döntőgeti a tőkét és ha
siránkozhatnékja van, gyorsan leteszi a tollat és félrevonul. Az ilyen
költőknek nemcsak művészi, hanem emberi és szocialista őszintesége is
fölötte gyanús. Nem igazi harcos az, aki soha egy pillanatra sem
csügged, és nem igazi költő, aki ezt a pillanatnyi csüggedést nem meri
bevallani. Őszinteség nélkül nincs költészet és nincs harc sem.
Mindezzel nem azt akarom
mondani, hogy tekintsük József Attilát most is ugyanolyan baloldali
költőnek, mint amilyen néhány verskötettel ezelőtt volt. Ez túlzás volna
- de ugyanilyen túlzás volna, ha azt mondanánk, hogy végkép eltávozott a
tömegek ügyétől, a szocializmus gondolatától. Tekintsük egyszerűen
költőnek, még hozzá igen nagyjelentőségű költőnek, aki szocialista
elveit fenntartva a gyakorlatban befelé fordult. Nem jobbra fordult -
csak befelé. Ez lényeges különbség. Nem veszett ki a munkásszolidaritás
abból, aki ma is így ír:
... - ilyenek vagyunk.
Uj nép, másfajta faj.
Másként ejtjük a szót, fejünkön
másként tapad a haj.
Nem isten, nem is az ész, hanem
a szén, vas és olaj,
a való anyag teremtett minket
e szörnyű társadalom
öntőformáiba löttyintve
forrón és szilajon,
hogy helyt álljunk az emberiségért
az örök talajon.
Nem veszett ki a
népfront-lendület abból a magyar költőből, aki napjainkban ezzel a
kiáltással fejezi be versét:
Az én vezérem
bensőmből vezérel!
Emberek, nem vadak -
elmék vagyunk! Szívünk míg vágyat érlel,
nem kartoték-adat.
Jöjj el szabadság! Te szülj nekem rendet,
jó szóval oktasd, játszani is engedd
szép komoly fiadat!
Nem, József Attila nem
fordult jobbra. De befelé fordult. És mikor azt írja:
Míg megvilágosul
gyönyőrű
képességünk, a rend,
mellyel az elme tudomásul veszi
a véges végtelent,
a termelési erőket odakint s az
ösztönöket idebent...
- kétségtelen, hogy az
ösztönök titka jobban érdekli a termelési erők titkánál; a maga rejtett
világa jobban foglalkoztatja, mint a társadalom.
Amit szivedbe rejtesz
szemednek tárd ki azt;
amit szemeddel sejtesz,
sziveddel várd ki azt
- írja egy versében,
melyet Freudnak dedikál. A tudattalan tudatosítása: ez most
költészetének főcélja. Mind mélyebb és mélyebb rétegekbe ereszkedik le
önmagában. Legtöbb versében egykori gyermekénje sír fel és ősi sérelmek
kísértenek a tudat-küszöb alól. Minden társadalmi sérelemnél, minden
osztálybántalomnál erősebben fájnak neki most a gyerekkori verések. A
régi szorongások újult erővel fojtogatják, harminc év semlegesítő
közegén keresztül is. Rejtelmes okú bűntudatban vergődik és ismeretlen
büntetéstől retteg. Igen, leásta magát egészen a mélybe, a kezdet
kezdetéig. Freudi munka ez, elméleti munka és ugyanakkor a
leggyötrelmesebb személyes élmény. József Attila egyik legnagyobb
művészi ereje és sajátossága mindig az volt, hogy elmélet és élmény
dialektikus egységbe olvadt verseiben. Elvont fejtegetések szikrázó és
forró fényt kapnak nála az érzések hevétől.
És mégis reméljük - a
költő érdekében is -, hogy lírájának ez az irányzata, ez a nagy
befelénézés nem marad állandó. Emberi és művészi szempontból egyaránt
meddő volna sokáig itt időzni. Még húsz-harminc ilyen vers - és a
legszebben hangszerelt, legőszintébben átélt pszichoanalitikus
felismerések is szárazzá válnak, személyes ügy helyett egyszerűen csak
magánügy lesz belőlük. A búvár részéről megrázó és
nagyjelentőségű teljesítmény, ha lemegy az óceán fenekére - de sem az ő,
sem az emberiség szempontjából nem volna értelme, hogy végkép lenn is
maradjon. Ismétlem, nem tartom sem kisiklásnak, sem „árulásnak”, hogy
József Attila egy időre hátat fordított az emberi közösségnek. Nyilván
tudta, miért kutatta lázas önkínzással „az ösztönöket idebent”. Az
elfordulás és elvonulás korszaka néhány nagyszerű értéket teremtett és
jótékonyan fokozta a költő belső érési folyamatát. De most majd ismét
fel kell fedeznie a világot, az emberi kapcsolatokat, „a termelési
erőket odakint”. És költészetével ismét segítenie kell azokat,
akik e termelési erőket az egész emberiség érdekeinek szolgálatába
akarják állítani, egy kis csoport szolgálata helyett.
(1937) |